Cinc de la tarda. Hora punta en una de les estacions més concorregudes de la ciutat. Tot i les andanes plenes, els serveis mínims s'han complert sense incidents. De totes maneres, hi ha hagut retards. "Normalmente llego aquí y enseguida cojo el de Terrassa, ahora llevo tres cuartos de hora y nada." "Anava informat però no pensava a esperar tant." El matí ha estat tranquil a l'estació de Sants, on l'efecte de la vaga també s'ha notat a les taquilles, que avui eren tancades. Els viatgers han hagut de comprar els bitllets a les màquines, on s'han fet cues i els informadors no han parat de treballar. "Venim de vacances i ens han fet una mica d'enrenou. Però ens ha ajudat a treure els bitllets una noia de Renfe que ens ha ajudat força." Durant les hores punta han circulat vuit de cada 10 trens en el cas de la llarga distància, i dos de cada tres a Rodalies. La vaga l'han convocat els sindicats majoritaris de Renfe i Adif. Segons els treballadors, s'està privatitzant el servei i retallant la plantilla. CRISTÓBAL COBO, CCOO "L'element denominador d'aquesta vaga és la insuficiència de plantilla que nosaltres a Catalunya valorem entorn dels 800 treballadors." El seguiment de la vaga a Catalunya ha estat inferior al 10%, segons Renfe i Adif. Els sindicats Comissions Obreres i CGT, en canvi, afirmen que entre un 50 i un 80% dels treballadors han secundat l'aturada.

La vaga que han convocat els sindicats CCOO i CGT, a excepció de la UGT, per al servei de Renfe i l’administrador d’infraestructures ferroviàries -Adif- coincideix de ple amb l’operació sortida d’estiu. Tot i això, la primera jornada de vaga s’ha desenvolupat amb normalitat i sense incidències remarcables. Segons les dues companyies, el seguiment de la protesta ha estat baix: Renfe assegura que només el 4% dels treballadors han fet vaga, mentre que Adif xifra el seguiment de mitjana a l’estat espanyol en el 8,4%.

Unes dades molt dispars de les que han facilitat els sindicats, que han xifrat el nombre de treballadors que han secundat l’aturada en el 80%. El secretari del Sector Federal Ferroviari de la CGT, Roberto Carrasco, ha criticat que els serveis mínims són massa elevats, ja que la majoria dels maquinistes han hagut d’anar a treballar, i ha destacat que a les taquilles d’Adif han fet vaga el 100% dels treballadors. L’objectiu de l’aturada és reclamar un augment de la plantilla i criticar, segons els sindicats, la manca de personal i la degradació del servei.

Tot i que no hi ha hagut incidents, l’aturada ha causat retards de fins a 30 minuts en algunes línies de Rodalies. Això, i el fet que la freqüència de pas sigui més dilatada en el temps, ha fet que s’acumulessin a les andanes més viatgers i maletes del que és habitual. A les pantalles i la megafonia de l’estació de Sants s’han informat els passatgers de la convocatòria de vaga. Al migdia, alguns treballadors s’han manifestat en aquesta estació amb xiulets, crits i pancartes. Alguns d’ells han denunciat durant la protesta que la Generalitat ha decretat uns serveis mínims que consideren “abusius“.

Les taquilles de Sants, tancades

Els viatgers s’han topat amb totes les taquilles de l’estació de Sants tancades, un fet que s’oposa a la imatge de les cues que s’han format a les màquines expenedores de bitllets, on hi ha informadors per agilitzar-ne la venda. La companyia ha informat que els passatgers afectats poden bescanviar els bitllets o demanar el retorn de l’import a les taquilles -a Sants no ho han pogut fer- o bé a les agències de viatges.

Els treballadors de les dues empreses han decidit fer la protesta perquè denuncien una manca de personal considerable. Des de Comissions Obreres afirmen que a Catalunya hi ha un dèficit de 800 treballadors. Per això s’ha convocat la vaga, que s’allargarà 46 hores i finalitzarà a les 23 h d’aquest divendres.