EXPOelèctric vol trencar mites. El primer és l'autonomia dels vehicles elèctrics. En aquesta fira hi ha fabricants que mostren cotxes amb una autonomia de 400 km i, fins i tot, 500. RAMON CAUS, director d'EXPOelèctric "El futur va cap a llargues autonomies. Per tant, aquesta resistència que té el ciutadà de pensar que les autonomies són curtes, això ho vencerem ja." Els preus també cada vegada són més assequibles. Hi ha cotxes de 22.000 euros, per exemple. L'altra barrera que vol trencar el sector és la de pensar que la infraestructura és insuficient. MERCEDES VIDAL, regidora de Mobilitat "Barcelona té molts punts de recàrrega, no és una qüestió de que faltin punts. La ciutat està preparada. El que necessitem és que tot el sector privat vagi migrant cap al vehicle elèctric." Segons els organitzadors, que un ciutadà provi un vehicle elèctric i el condueixi és clau per fer el canvi de xip. Diuen que el 80% se sorprèn en conduir-lo. Per això la fira inclou aquesta zona de test. Des de l'administració insisteixen que cal un canvi de mentalitat per entendre que no podem trobar tants punts de recàrrega com benzineres. ASSUMPTA FARRAN, directora de l'Institut Català de l'Energia "Un cotxe elèctric no és un cotxe al què li canviem el motor, sinó que és un smartphone al què li posem rodes. Els smartphone no els carreguem amb benzineres, ho fem a casa i a la nit." Per això també promouen que el principal punt de recàrrega per impulsar el vehicle elèctric és el que el ciutadà pugui tenir a casa.

Actualment a Barcelona hi ha 1.841 vehicles elèctrics matriculats. Fa anys que el repte dels governs municipals és ampliar aquest nombre de conductors que aposten per la mobilitat sostenible però el mercat costa d’empènyer. Hi ha tres parts implicades: els fabricants, l’administració i els usuaris. Segons els organitzadors d’EXPOelèctric però també de representants polítics presents a la cita, els dos primers actors han evolucionat mentre que els ciutadans no acaben d’arrencar.

Les autonomies dels vehicles ja ofereixen fins a 500 o 600 km, els preus són més competitius i, segons l’Ajuntament i la Generalitat, els punts de recàrrega actius són suficients per tenir una infraestructura preparada a Barcelona i a tot Catalunya. “No és una qüestió de manca de punts, necessitem que els ciutadans canviïn el xip i migrin cap al vehicle elèctric”, ha apuntat Mercedes Vidal, regidora de Mobilitat. Actualment, la ciutat comtal disposa de 377 endolls d’ús públic, 16 dels quals són de càrrega ràpida. Segons Vidal, aquestes instal·lacions estan rebent 300 usos al mes.

Per Assumpta Farran, directora de l’Institut Català de l’Energia, per tal que l’Administració pugui reduir els costos que avui dia representa el vehicle elèctric caldria “traspassar els diners de qui contamina cap a qui no contamina”. És a dir, apujar els impostos a qui té un vehicle contaminant. “Però, de moment, el fet de contaminar no forma part de la nostra cultura fiscal”, ha sentenciat Farran.

Un vehicle elèctric com a font d’energia d’una casa

La carta de presentació de l’EXPOelèctric ha estat l’e-Casa, un habitatge que s’endolla al vehicle elèctric i que l’utilitza com a font d’energia. Es tracta d’una llar que funciona amb energies renovables, com plaques solars o molins de vent, i que també fa servir el vehicle elèctric per emmagatzemar energia i subministrar-la a la xarxa domèstica quan és necessari.

És el sisè any que se celebra la fira i, en aquesta edició hi participen 45 empreses que exposen cotxes, motos, bicicletes i accessoris per a aquest tipus de mobilitat sostenible. Al llarg del cap de setmana també s’han organitzat activitats lúdiques i de formació gratuïtes. Els tallers que hi ha programats ofereixen la possibilitat de conduir vehicles d’emissions zero, participar en concursos i pujar al nou autobús elèctric de TMB, amb una capacitat per a 110 passatgers.

Diumenge a les 11 h, es farà una de les activitats més singulars: un concert en directe al mateix temps que circulen vehicles elèctrics al voltant. La intenció és demostrar que la tecnologia 100 % elèctrica disminueix notablement la contaminació acústica.