Botigues de tota mena i a tot arreu. És la descripció del teixit comercial de Barcelona, que comparteix característiques amb la malla del districte més famós de Nova York: “Si busques una catifa comercial que cobreixi tota la ciutat com passa a Barcelona, només la trobaràs a Manhattan“, ha assegurat David Nogué, director de l’observatori econòmic Eixos, en una entrevista al ‘bàsics’. Amb més de 1.000 establiments comercials per quilòmetre quadrat, Barcelona és la ciutat més densa de totes les estudiades en un informe elaborat per Eixos a petició de la Direcció General de Comerç de la Generalitat.

Tants restaurants a Manhattan com a Barcelona, però moltes menys carnisseries

L’estudi permet disseccionar no només com és el teixit comercial de les ciutats, sinó també establir comparacions en la manera de viure. Barcelona i Manhattan s’assemblen en el nombre de restaurants que hi ha, poc més de 2.000, però no pas en els mercats municipals, perquè a la nostra ciutat n’hi ha 39 i al districte novaiorquès, només un: “Això ens indica que no cuinen tant com aquí, que els agrada menjar fora”. Una altra dada: a tot Manhattan hi ha 40 carnisseries mentre que a Barcelona, més de 600.

A París, tens un problema si t’agrada anar al mercat

A París, els qui viuen al centre de la ciutat tenen un problema si volen anar al mercat: “Tant que els agrada la cuina als francesos, però al centre no hi ha cap mercat alimentari cobert“, ha explicat Nogué. Si vius al centre i vols comprar carn al mercat, has d’anar un dijous o un diumenge al Marché de la Bastille o a una de les 48 carnisseries que hi ha. Barcelona en té 30 vegades més.

Sense opcions de locals assequibles a Londres

Londres és un bon exemple de per què no sempre és bo tenir la màxima ocupació als locals comercials, que frega el 90 %: “Això provoca que llogar els locals sigui caríssim i només hi puguin accedir les grans marques. A més, els eixos comercials s’articulen als accessos de les grans zones residencials al centre de la ciutat. Això vol dir que no tens una altra opció on posar la botiga. A Barcelona, això no passa”, ha descrit el director d’Eixos. Londres, a més, té una alta concentració dels locals a mans de poques marques, un fet que no és preocupant a Barcelona: “És cert que a Portal de l’Àngel hi pot haver concentració, però fora d’això estem per sota del 10 %”.