El panell de l'estació advertia ja a primera hora del matí els passatgers que avui tocaria tenir paciència. Tots els trens d'alta velocitat anaven amb retard. Això s'ha traduït en cues a les taquilles per demanar informació i l'estació plena de gent esperant. El principal dubte era fins quan. "Nos tienen parados desde las siete i 20. Pero es que nos han dejado pasar ahora mismo. Luego, como podéis ver allí, la estación está totalmente colapsada hasta la calle." "Estem esperant una mica a veure si es resol i si no marxarem i intentarem trobar alguna alternativa." Una de les alternatives han estat aquests autobusos que s'han habilitat al costat de l'estació cap a les 10 del matí, dues hores després de l'avaria, per portar els passatgers cap a França i Tarragona. En un principi se'ls havia dit que haurien de pujar-hi en funció de l'hora de sortida del seu tren i la destinació. Però la realitat ha desbordat l'organització. "Todo el mundo para atrás o no sube nadie." "Colas y colas. Uno de Renfe nos decía una cosa. Al cabo de cinco minutos nos decían otra." "A part del perjudici que tens que no pots arribar a l'hora, a sobre no hi ha una bona informació." "Jo tenia una reunió a les 12 que ja he anul·lat, en tinc una altra a les cinc que de moment estic pendent. I al vespre en tinc una altra que espero que sí que arribi." Poc després de la sortida dels autocars s'ha restablert el servei d'AVE. El primer ha marxat poc després de les 10. "És un viatge d'oci... I per fi marxem. Adéu!" Per poder encabir-hi el màxim de gent possible s'han acoblat els combois de dos en dos i s'ha augmentat la freqüència de sortida dels trens. A poc a poc, els passatgers que esperaven han pogut, per fi, emprendre el seu viatge. Cap a les quatre, segons Renfe, s'ha recuperat la normalitat amb només algun retard puntual d'uns minuts. Pel que fa a les reclamacions Renfe ha volgut recordar als ususaris afectats que tenen tres mesos per fer-les. No obstant això, si s'acaba confirmant que la causa de l'avaria ha estat aliena a l'empresa, no se'ls recompensa econòmicament pels retards. Això sí, se'ls retornaran els diners si no han acabat viatjant avui o se'ls facilitarà un bitllet per a un altre dia.

La incidència ha generat aglomeracions a l’estació de Sants, des d’on no es permet la sortida de cap AVE. Un dels afectats per l’aturada dels trens, Jordi Comba, ha explicat a Barcelona FM que s’ha informat els passatgers que tota la línia d’alta velocitat estava suspesa i sense una previsió de reobertura.

A les 10.15 h els tècnics de Renfe han pogut establir una via de comunicació alternativa a la fibra òptica, de manera que s’ha pogut començar a treballar per reprendre la circulació dels trens.

El portaveu de Renfe, Félix Martín, ha explicat que el tall s’ha produït al quilòmetre 570 de la línia entre el Camp de Tarragona i Figueres-Vilafant, al tram entre Vilafranca i Gelida. Aquesta acció ha causat una avaria en les comunicacions i la companyia ha aturat els dos trens que circulaven en aquell moment. En concret, els combois afectats han estat aturats a Riells, amb uns 170 passatgers, i a Gelida, amb 340 passatgers. En total, l’avaria ha afectat 20 trens i 7.000 passatgers.

 

 

Renfe ha posat a disposició dels passatgers un servei d’autobusos enter Barcelona i Tarragona. Per fer el trajecte entre Barcelona, Girona i Figueres, la companyia recomana fer servir la línia de trens Regionals R11. Per als trajectes internacionals, la companyia ha activat un servei d’autobusos entre Barcelona i Perpinyà. Félix Martín ha recordat que els passatgers afectats tenen tres mesos per reclamar.