Sobre el terreny, els redactors de campanya de BTV treballen aquests dies amb el cronòmetre a la mà. Diguin el que diguin cada dia els candidats, les seves notícies han de tenir un temps determinat. Des de BTV es va proposar als partits cobrir la campanya de les eleccions catalanes sense blocs. Amb un pla que respectés el pluralisme polític i la proporcionalitat, tal com marca la Llei orgànica del règim general. Hi havia també el compromís de cobrir els actes de tots els partits amb representació parlamentària i d'emetre'ls en tots els informatius de la cadena. A més, es proposava fer el seguiment diari dels temps dedicats als partits. Aquest pla consensuat per la Redacció i la Direcció de BTV, va rebre el suport del PSC, Catalunya Sí que es Pot, Ciutadans i la CUP, mentre que el PP i Unió no el van acceptar i van apostar pels blocs. Junts pel Sí va posar com a condició que ho acceptessin la resta de grups. Com que no hi havia el vistiplau unànime de totes les candidatures, el Consell d'Administració va aprovar tornar a cobrir la informació amb blocs. SERGI VICENTE director de BTV "D'una banda, les formacions que volen fet blocs et diuen que admeten qeu fem molt bona feina, en quant a proporcionalitat i neutraltiat informativa. Però per l'altra banda et diuen, hem de fer blocs perquè és l'única garantia jurídica que tenim (...) En què quedem? Tinguem una mica de coratge i fem un pas endavant." Mitjans públics de Mataró, Molins de Rei i Sant Vicenç dels Horts ja han cobert campanyes electorals sense blocs gràcies al consens polític, que ara no ha estat possible. ÀNGELS PLANAGUMÀ presidenta del Comitè Professional de BTV "Defensem qeu durant tot l'any la nostra feina ja la fem amb professionalitat suficient. I durant la campanya no té perquè exisitir aquesta cotilla del temps i l'ordre de les formacions de la campanya." És per això que com, a protesta, durant tota la campanya, als informatius surt en pantalla l'etiqueta #noalsblocs. I si es fan directes, els periodistes duen una xapa ben visible. Els periodistes tampoc no signem cap de les notícies ni apareixen el nom dels màxims responsables de l'informatiu quan s'acaba. A la ràdio Barcelona FM tampoc no no se signen les cròniques i també s'informa que la redacció està en contra dels blocs.

Els redactors de campanya de BTV han d’explicar els actes electorals del dia, un cop més, amb un temps fixos, el que coneixem com a blocs electorals. Això implica que, independentment del que diguin cada dia els candidats, les seves cròniques han de tenir una durada determinada proporcional a la representació parlamentària de cada partit. Això obliga els periodistes, en molts casos, a haver d’allargar o escurçar la notícia afegint-hi informació suplementària o eliminar-ne per ajustar-se als temps establerts.

BTV ha intentat fer un pla de cobertura sense blocs

Des de la redacció i la direcció de BTV, s’ha treballat intensament per buscar una fórmula alternativa. Finalment es va consensuar un pla de cobertura de tots els partits amb presència al Parlament que garantís poder oferir “una informació veraç, objectiva, plural i equilibrada”, com recull la Llei 22/2005 de 29 de setembre de comunicació audiovisual de Catalunya i també en compliment de l’article 66.1 de la LOREG.

A través d’aquest pla es garantia la informació electoral en tots els informatius diaris de BTV i, a més,  el mitjà també es comprometia a fer un seguiment diari del temps d’emissió de cadascuna de les formacions. Aquest projecte tenia el vistiplau del Consell d’Administració, que va demanar que, per aplicar-lo, totes les formacions concorrents es comprometessin a no impugnar-lo davant la Junta Electoral Central.

Malgrat els esforços fets per part del Comitè Professional i de la direcció de BTV per intentar buscar un consens entre els partits, això no va ser possible.

– PSC, Catalunya Sí que es Pot, Ciutadans i la CUP van donar suport al pla.

– PPC i UDC van mostrar-s’hi contraris i van apostar pels blocs electorals.

– Junts pel Sí van condicionar el suport que tots els partits també acceptessin el pla.

A causa de la negativa d’algunes formacions, el Consell d’Administració va optar per aprovar una cobertura amb blocs electorals. El director de BTV, Sergi Vicente, es mostra contrari als blocs i creu que “acabaran caient pel seu propi pes”. En aquest sentit, agraeix “la generositat del Consell d’Administració de mostrar-se obert a aprovar una cobertura consensuada per la redacció i la direcció”. Malgrat tot, Vicente demana als partits que “tinguin coratge i s’atreveixin a fer el pas” i lamenta que “algunes formacions reconeguin que BTV fa una bona feina, respectant la proporcionalitat i la neutralitat, però finalment es decantin pels blocs”.

Des del Comitè Professional de BTV, lamenten la decisió d’haver de cobrir la campanya amb els blocs. Per la seva presidenta, Àngels Planagumà, els blocs són “una cotilla que condiciona la feina del periodista” i lamenta, a més, que “si durant tot l’any ja es fa la feina amb professionalitat demostrada, no cal fer una excepció durant la campanya.”

És per això que com, a protesta, durant tota la campanya, als informatius surt en pantalla l’etiqueta #noalsblocs. I si es fan directes, els periodistes duen un pin ben visible. Els redactors tampoc no signen cap de les notícies ni apareixen el nom dels màxims responsables de l’informatiu quan s’acaba. A Barcelona FM tampoc no no se signen les cròniques i també s’informa que la redacció està en contra dels blocs.