Els trens aturats a les andanes i 80.000 passatgers afectats. Milers de persones han fet tard a la feina. No és, ni molt menys, la primera vegada. I això enfada. "És un desastre i no tenen capacitat de reacció." "No estoy nerviosa porque no mes espera nadie. Pero verdaderamente creo que es una tomadura de pelo." "Llevo ya un rato y más que el rato que llevo esperando, es que ya no sé cuánto voy a esperar." Doncs ha hagut d'esperar al voltant d'una hora. De set a vuit del matí, aproximadament, el temps que el servei de Rodalies ha estat aturat. Un cop resolt el problema i amb els trens en marxa, els retards acumulats han arribat als 45 minuts. "M'he arriscat perquè han dit que es restablien les línies però sóc aquí des de fa mitja hora, els panells no funcionen." Molts s'han acostat a l'oficina de devolució del preu del bitllet, avui, per moments, desbordada. "Ja m'ho prenc amb humor perquè la majoria de vegades arribo tard." Com a mesura excepcional, els usuaris afectats tenen fins a 48 hores per reclamar els diners.

Renfe ha informat que des de les vuit del matí, s’està recuperant el funcionament del Centre de Control de Trànsit Centralitzat (CTC), i que el servei dels trens de Rodalies i trens regionals es recupera progressivament. Des de les 6.46 h, i a causa d’una avaria al Sistema de Control de Trànsit, tots els serveis han quedat aturats a estacions. La companyia ha informat d’aquesta incidència a través de tots els canals disponibles. Segons Fèlix Martín, director de Rodalies de Catalunya, la incidència ha afectat uns 80.000 usuaris i uns 200 trens de Rodalies i de mitjana distància. Martín ha reclamat a Adif que aquest tipus d’avaries “no es tornin a repetir perquè són molt greus en hores punta“.

Es tracta de la tercera avaria informàtica que afecta el CTC en poc més d’un mes. La primera es va produir el 17 d’abril, quan una desconnexió de l’ordinador de control d’Adif va aturar la xarxa de Rodaliesdes de les 6.20 a les 9 h. Tres dies més tard, una fallada de subministrament elèctric va fer aturar de nou tots els trens de la xarxa de Rodalies de Catalunya i les línies de mitjana i llarga distància.

Des de les vuit del matís’han tornat a formar cues a l’oficina de devolució dels bitllets a Plaça de Catalunya. Els usuaris tenen fins a 24 hores per fer la reclamació a través d’Internet.

“Col·lapse intolerable”, segons la Generalitat

El secretari d’Infraestructuresde la Generalitat, Ricard Font, ha criticat el “col·lapse intolerable” d’aquest dijous a la xarxa de Rodalies i regionals i ha vaticinat que el servei no estarà completament restablerts fins a les 14 h. En declaracions a TV3, Font ha atribuït la incidència a un “col·lapse total del sistema informàtic” que organitza la circulació, que ha tingut aturades intermitents des de les 6.26 h i ha caigut totalment a les 6.46 i a les 7.30 h.

“No som competents per sancionar Adif, que no ens reconeix com a administració a la qual donar explicacions”, ha afegit Font, que ha instat els usuaris a fer servir el transport privat i transports públics alternatius. El secretari d’Infraestructures ha reclamat a Adif solucionar una avaria que no és nova: “Si la solució és instal·lar més ordinadors al sistema, que ho facin. Però no pot caure setmana rere setmana”.

Els candidats a l’alcaldia de Barcelona han reaccionat a l’avaria i han demanat explicacions.


Transports alternatius per l’avaria

Els retards a la xarxa de Rodalies han causat un augment de passatgers al servei d’autobusos interurbans. Molts han triat aquesta opció per desplaçar-se des de Barcelona fins a les poblacions del Maresme, del Baix Llobregat o del Garraf.

Es tracta de persones que habitualment agafen el tren però que, per l’avaria de Rodalies, han buscat un transport alternatiu. Francisco Javier Ruiz, conductor de Monbus, ha explicat que a primera hora del matí s’ha doblat el servei d’autobús.