Són una minoria, però, de tant en tant en passa algun. Han decidit portar casc perquè, diuen, se senten més segurs. "Abans no portava casc. I un cop a la nit, se'm va travessar un cotxe, vaig prémer el fre i vaig caure. Des d'aquell dia que em vaig fer mal, vaig veure que el casc et pot salvar d'una bona." "Mai no se sap que en un pas de vianants et pugui sortir un cotxe o qualsevol cosa i tinguis un accident. Amb la bici ets tu qui xoca contra l'asfalt, o sigui que anar protegit sempre és millor que no portar res." Uns arguments dels quals qui més qui menys és conscient. Ara bé, la mandra de carregar el casc fa que molts optin per no dur-ne. "El día que me caiga y tenga un accidente y me dé en la cabeza diré y por qué narices no llevaba casco." "Les xifres d'ús del casc han motivat la campanya. Tot i ser obligatori per als menors de 16 anys, només el 32% en porten. En el cas dels adults, per als quals no és obligatori, el percentatge baixa fins a l'11%." En els últims set anys han augmentat un 25% els accidents de bici a la ciutat, fruit d'un increment del nombre de desplaçaments. Els més greus, diu el RACC, acostumen a ser per cops al cap, un fet que el casc podria, si més no, mitigar. LLUÍS PUERTO, director tècnic de la Fundació RACC "El casc té la capacitat de reduir dos terços les lesions més greus que tenen lloc al cap, especialment en velocitats baixes, en cops a mitjana-baixa velocitat, que és el que tenim en àmbit urbà." Aquest globus inflable convida els qui passen per l'Arc de Triomf a difondre el missatge de la campanya a les xarxes. A més, s'han repintat les senyalitzacions i es regalaran fins al dia 11 i de manera aleatòria més de mil cascs a les parades de Bicing.

Des de 2008, els desplaçaments en bicicleta a la ciutat han augmentat en un 25%, en part gràcies al servei del Bicing. El que ha fet que també hagin augmentat el nombre d’accidents. Fa set anys n’hi va haver uns 400 i el 2014, aproximadament mig miler. Entre els accident greus, la majoria dels casos estan relacionats amb cops al cap i, segons el RACC, l’ús del casc redueix el risc de contusions o fractures cranials severes en més d’un 60%. Per tot plegat, es vol fomentar l’ús del casc amb la campanya “En bici, millor amb casc”.

Aquesta iniciativa es fa més necessària si ens fixem en les dades d’ús del casc. Els menors de 16 anys tenen l’obligatorietat de portar-ne, però en canvi només el fan servir un 32% dels joves. Per als adults, l’ús del casc només és una recomanació, que no es té gaire en compte: només en duen l’11% dels ciclistes.

Des de l’Ajuntament s’explica que per convèncer els diversos col·lectius aposten per la via pedagògica, més que per la sancionadora. El tinent d’alcalde de Seguretat i Mobilitat, Joaquim Forn, ha concretat que la tasca de conscienciació la fan els agents cívics. Fa un mes que actuen a la ciutat i en aquests primers 30 dies, de les 12.000 actuacions que han fet, segons Forn, 2.600 han estat per temes relacionats amb les bicicletes. Per això des de l’Ajuntament aplaudeixen la campanya del RACC i es proposen reduir l’accidentalitat en el trànsit en un 20% el 2018.

La proposta del RACC consisteix en la instal·lació d’un gran casc inflable a Arc de Triomf, col·locat estratègicament perquè els ciutadans s’hi puguin fer una foto des de sota simulant que porten el casc posat. A més, han pintat noves senyalitzacions als carrils bici amb el lema de la campanya i des d’ara i fins a l’11 de maig regalaran 1.100 cascs de manera aleatòria a les parades de Bicing.