Alguns fa gairebé un any que estan preparant la regata. I a partir d'avui ho fan des del Port Vell, on llueixen les embarcacions de la Barcelona World Race. Ja estan totes gairebé a punt perquè els patrons hi visquin durant tres mesos. Des d'aquí els tripulants faran la volta al món recorrent els racons més inhòspits dels oceans, per on no passen habitualment altres embarcacions. Per això aquest any s'ha engegat un programa de recerca científica. Mitjançant una balisa com aquesta es mesurarà la temperatura i la salinitat del mar en diverses profunditats i això aportarà dades a la comunitat científica. Aquesta serà només una tasca més de les moltes que els esperen als tripulants en aquesta volta al món a vela, sense escales i sense assistències, en què recorreran un total de 23 mil milles nàutiques, més de 42.000 quilòmetres. PEPE RIBES, patró d'Hugo Boss "És una regata molt més dura però dóna molta més recompensa personal." Aquest any hi ha 16 tripulants, és a dir, 8 parelles, entre les quals, només una noia. ANNA CORBELLA, patrona de Gaes Centros Auditivos "Precisament en aquest esport no hi ha cap diferència. Jo tinc els mateixos problemes o els mateixos avantatges que pot tenir un noi navegant." Les 8 embarcacions de la Barcelona World Race estaran aquí al Port Vell fins al 31 de desembre. Llavors començarà l'aventura, que s'allargarà tres mesos, però el punt final tornarà a ser aquest mateix espai, el Port Vell de Barcelona.

Vuit vaixells, 16 navegants, 100 dies i més de 42.000 quilòmetres. La Barcelona World Race és una de les regates més dures, en què els tripulants s’enfronten amb unes condicions extremes. Aquesta competició és la primera i única regata de volta al món a vela, amb dos tripulants per vaixell, sense escales i sense assistències. La regata només permet un màxim de tres parades tècniques, tot i que si en realitzen, els tripulants reben una penalització.

Aquest dimarts l’alcalde Xavier Trias ha presentat l’esdeveniment acompanyat de la regidora de Qualitat de Vida i Esports, Maite Fandos, també presidenta de la Fundació de Navegació Oceànica de Barcelona (FNOB), i del president del Port de Barcelona, Sixte Cambra. L’alcalde ha destacat que la Barcelona World Race convertirà la ciutat “en un referent dels esports nàutics” i que tot això “no seria possible sense l’empenta de tots els clubs i entitats de la ciutat.”  Trias també ha recordat que l’aposta de la ciutat pel sector nàutic “va més enllà de l’esport, per això s’ha creat el Barcelona Clúster Nàutic.”

Des que els vaixells surtin a la 13 h del migdia del Port Vell de Barcelona el 31 de desembre, recorreran els racons més inhòspits dels oceans fins tornar al mateix punt tres mesos més tard, a finals de març de 2015. En tot aquest temps, els tripulants hauran passat per 12 zones climàtiques i tres oceans, a bord de l’embarcació IMOCA 60, de 18 metres d’eslora. Començaran el viatge per l’estret de Gibraltar, entraran a l’Atlàntic, creuaran l’equador i es dirigiran cap a l’Índic, pel cap de bona Esperança. Després circumnavegaran l’Antàrtida per tornar a l’Atlàntic i remuntar de nou cap a Barcelona.

Programa científic

Aprofitant que les embarcacions recorren punts per on no ha passat cap altra embarcació, en aquesta edició s’ha engegat un programa de recerca científica. Els patrons tindran la missió de llançar unes balises de recollida de dades en determinats punts del recorregut, amb les quals es recolliran dades de temperatura i salinitat de diverses profunditats del mar. Una informació que permetrà ampliar el coneixement científic sobre l’evolució climàtica del planeta.