Aquesta franja de punts és clau perquè les persones invidents sàpiguen on acaba la vorera i on comença el carril per a vehicles. Al passeig de Gràcia s'ha col·locat aquesta franja tàctil en trams molt reduïts, i per això el col·lectiu de discapacitats visuals reclama que s'estengui a banda i banda del carril i al llarg de tot el passeig. L'objectiu és evitar situacions de perill en aquest espai, on han de conviure els vianants amb els vehicles. XAVI BLANCH, membre de l'ACIC "És una sensació s'inseguretat absoluta perquè no saps si estàs al cantó dels vehicles o no." AGUSTÍ VILAR, membre de l'ACIC "Travessar el carril demana a les persones amb discapacitat visual el principi d'autonomia. Com que aquí no està garantit, no anirem mai sols pel passeig de Gràcia." La reforma del passeig de Gràcia sí que ha inclòs, en canvi, diversos encaminadors per conduir les persones invidents fins als passos de vianants. Però això, diuen, no és suficient. El debat ha arribat aquest matí a la comissió de Seguretat i Mobilitat de l'Ajuntament, on els grups de l'oposició han reclamat mesures per solucionar aquesta qüestió. El govern municipal ha reconegut el problema i s'ha compromès a revisar-ho." EDUARD FREIXEDAS, regidor de Mobilitat "És una oportunitat de fer un pas endavant. A partir de problemes concrets s'estudien i s'acaben trobant solucions que es puguin aplicar a tots els problemes similars que ens trobarem en el futur." PILAR DÍAZ, regidora del PSC "Estaria bé escoltar, fer unes taules de treball a l'Institut Municipal de persones amb Discapacitat perquè ningú millor que ells saben quins obstacles tenen." El govern ha avisat, però, que qualsevol futura modificació ha de respondre a la normativa d'accessibilitat i que podria no ajustar-se a les demandes del col·lectiu de persones cegues.

La plataforma única col·locada arran de les obres de remodelació del passeig de Gràcia, que posa al mateix nivell el pas dels vianants i el dels vehicles a motor, ha aixecat moltes crítiques entre els col·lectius de persones cegues o amb algun tipus de dificultat visual. L’Associació Catalana per a la Integració del Cec (ACIC), de fet, va publicar un vídeo en què denunciava els problemes de seguretat que genera la plataforma, que no té una senyalització prou entenedora en forma de marques tàctils a terra.

Durant la Comissió de Seguretat i Mobilitat d’aquest dijous, l’arquitecte encarregat de la reforma, Jaume Graells, ha justificat la reforma del passeig de Gràcia argumentant que s’ha “cenyit” a la normativa. En aquest sentit, la regidora del PSC Pilar Díaz ha etzibat que la normativa està “encotillada”, i ha encoratjat els tècnics a ser “més agosarats”.

El regidor de Mobilitat de l’Ajuntament, Eduard Freixedes, ha reconegut que el debat sobre la senyalització d’un tram amb plataforma única com el del passeig de Gràcia “no s’havia produït”. Freixedes s’ha mostrat favorable a treballar amb les associacions de discapacitats visuals i el Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat per trobar una solució definitiva al problema d’accessibilitat generat amb la reforma.

Tots els grups municipals s’han mostrat a favor d’instal·lar elements que delimitin la zona de vehicles de la de vianants. El regidor del PP Óscar Ramírez ha proposat que s’utilitzin marques tàctils al llarg de la vorera i el regidor d’UxB Joan Laporta ha demanat que se segueixin les indicacions de les associacions a l’hora de senyalitzar la plataforma única.

Paral·lelament, el govern municipal s’ha compromès, a petició d’ICV-EUiA, a presentar en un termini de dos mesos un informe sobre els criteris de normativa i senyalització dels carrers amb plataforma única.