La reestructuració d’aquestes dues parades s’aprofita per reorganitzar la zona bus, un nou mapa d’aturades per als autocars turístics que té per objectiu descongestionar el centre històric i fer més suportable la pressió turística. La primera de les operacions comportarà la desaparició de la parada d’autocars de la plaça de Ramon Berenguer el Gran. Ciutat Vella comença aquest dimarts les obres de remodelació de l’espai, per tal que la nova plaça doni més relleu a la muralla i a l’escultura del comte de Barcelona.

L’espai d’aturada d’autocars de la plaça d’Antoni Maura serà exclusiu per als vehicles que portin persones amb mobilitat reduïda o grups escolars. Per aturar-s’hi, caldrà fer la petició abans registrant-se a un web. Les parades d’Isabel II i Consolat de Mar quedaran anul·lades i es dóna pas a una zona d’aturada al passeig de Colom, que disposa de set places.

Molt a prop hi ha l’aparcament del moll d’Espanya, que disposa de 20 places per desencotxar passatgers i també per a estades més llargues. La parada i la zona d’estacionament del passeig de Lluís Companys es mantenen com fins ara, amb dues i quatre parades respectivament. La zona de la plaça de Catalunya també manté dues places.

Els autobusos poden estacionar també a les parades de Drassanes (tres places), Paral·lel (cinc places) i a la zona d’estacionament del carrer de Sardenya (10 places). Les zones de parada permeten als vehicles encotxar i desencotxar els passatgers en un temps de 10 munits, mentre que les zones d’estacionament tenen un màxim d’estada de dues hores. Als aparcaments de l’Estació del Nord i al moll d’Espanya es pot aparcar en períodes més llargs, amb la possibilitat d’estar-s’hi diversos dies.

El districte de Ciutat Vella assegura que la reestructuració dels espais per als autocars turístics crearà nous itineraris, diversificarà i descentralitzarà els recorreguts i millorarà la qualitat de vida dels veïns de la zona.

Les agències de viatges critiquen el canvi i diuen que és un “capritx”

El president de l’Associació Catalana d’Agències de Viatges, Martí Serrate, creu que fins ara no hi havia cap problema amb la parada d’autocars turístics de la plaça de Ramon Berenguer el Gran i no sap per quin “capritx” s’ha optat per suprimir-la. Per Sarrate desplaçar els turistes al passeig de Colom és inviable perquè se’ls obliga a caminar “mitja hora” fins a arribar a Ciutat Vella. Això, asseguren, contribueix a allunyar del centre històric el turisme amb un “valor afegit”, com ja ha passat amb la Sagrada Família.

Per la regidora de Ciutat Vella, Mercè Homs,  és el compliment d’una “demanda històrica”

Qui no comparteix aquesta definició de turista amb valor afegit és el districte de Ciutat Vella. La regidora, Mercè Homs, considera que, precisament, molts d’aquests autocars que s’aturen al centre de la ciutat formen part d’un “turisme depredador”, de visitants que baixen 20 minuts passegen i tornen a marxar. La regidora ha volgut recalcar que la prioritat del districte és vetllar pels veïns i descongestionar aquesta artèria. Homs assegura que la nova ordenació és fruit d’una demanda històrica  i insta els operadors turístics a buscar fórmules alternatives.