La nova àrea comercial per als diumenges ha dibuixat un nou mapa de botigues a Barcelona delimitat per les zones amb més afluència de turistes. Això vol dir que demà podran aixecar la persiana a tot el districte de Ciutat Vella i a l'Eixample. També a barris com el Poble-sec, Sants i Hostafrancs, els del sud de Gràcia i també al Camp de l'Arpa del Clot. Les botigues del centre on l'impacte del turisme és màxim, inclòs el passeig de Gràcia, que sempre ha reivindicat una ampliació dels horaris, tenen clar que treballaran. Però al carrer de la Creu Coberta, per exemple, l'associació de comerciants diu que hi ha sensibilitats molt diferents. LLUÍS LLANAS, president de l'Associació de Comerciants de Creu Coberta "Hi ha un 40% que es dedica a la restauració i a l'alimentació, i ja obren els festius. Això dóna una sensació de trànsit i de moviment. La resta que és el 60% i que són els establiments de tipus quotidià, jo crec que obrirà entre el 25 i el 30%." El centre comercial de Les Arenes, que també està dins l'eix obrirà portes. Però quan parlem amb els propietaris del petit comerç ens trobem una altra realitat. ROSER EZEQUIEL, copropietària de Roser & Vila "No, no hi ha moviment, i una botiga que és del barri per gent del barri... Si compensés no et dic que no, però no compensa." Un resposta que ens han repetit a la desena de botigues a les quals hem entrat. Al carrer Gran de Gràcia la majoria també aposta per la no obertura. De fet aquesta és la consigna que han rebut des de la junta de l'eix. JOSEP CAPDEVILA, vocal de l'Associació de Comerciants de Gran de Gràcia "No podem posar més personal, no ens surt a compte. I segon el moviment que hi ha no és prou ampli, prou enriquidor per aventurar-se a obrir." Algunes franquícies, però, sí que treballaran en diumenge. I en alguns casos ho anuncien als clients des de fa dies. Des de la Confederació de Comerç valoren el nou horari com una oportunitat de captar més clients entre el públic estranger, malgrat reconèixer les diferències entre barris. MIQUEL ÀNGEL FRAILE, president de la Confederació de Comerç de "Tot ha anat molt just. No hi hagut l'oportunitat pràcticament de poder reaccionar i fer una promoció més específica en zones que no són les tradiconalment turístiques i que per poder atraure clients." Una possibilitat que estudiaran de cara a l'estiu de l'any vinent.

La nova regulació dels horaris comercials preveu que les botigues situades a les zones amb més afluència de turistes puguin obrir tots els diumenges d’estiu des del juliol fins a mitjan setembre. L’àrea comercial afectada inclou 17 barris, que són tots els dels districtes de Ciutat Vella i l’Eixample; el Poble-sec, Sants i Hostafrancs, a Sants-Monjuïc; la Vila de Gràcia, la Salut i el Camp d’en Grassot i Gràcia Nova; i el Camp de l’Arpa del Clot.

Això és el que diu la norma, pactada per CiU, PP i els representants de les patronals del comerç i del turisme, però dins d’aquesta àrea aquest diumenge cada comerç pot fer el que vulgui. És a dir, el que consideri més rendible. Al centre, on el flux de turistes és continu, s’hi preveu una obertura generalitzada. És el cas de l’avinguda del Portal de l’Àngel o el passeig de Gràcia, on ja fa temps que reclamen més flexibilitat en els horaris. Però als eixos comercials més allunyats del centre, que també estan dins de la zona turística estipulada, la realitat és diferent.

L’Associació de Comerciants de Creu Coberta calcula que aquesta primera jornada, a banda dels establiments de restauració -que representen el 40% i que ja obren en diumenge-, aixecaran la persiana aproximadament la meitat. “El nostre eix és molt divers i hi ha sensibilitats molt diferents. Però crec que, en temps de crisi, que els negocis puguin oferir el seu producte al turisme és positiu”, explica el president de l’entitat, Lluís Llanas. Confessa que ell no obrirà perquè al carrer on té la botiga el trànsit de persones és menor.

“No ens surt a compte”

El centre comercial de Les Arenes sí que obrirà portes els diumenges d’estiu, però en canvi a la desena de comerços del mateix carrer de la Creu Coberta tots els propietaris diuen que no treballaran. La Roser Ezequiel, copropietària d’una botiga de roba femenina, explica que tota la clientela és de barri i que la majoria marxen el cap de setmana. “Nosaltres ens ho hem parlat i també hem tingut en compte la nostra vida familiar. Tenim dret a descansar i no compensa treballar. Si compensés, potser obriríem.”

En un altre eix, el del carrer Gran de Gràcia, encara són més contraris a obrir. De fet aquí la junta de l’associació de comerciants aconsella als botiguers no treballar. Els arguments, segons Josep Capdevila, vocal de l’entitat, són molts “Primer, que no podem posar més personal, no ens surt a compte; segon, que el moviment que hi ha no és prou ampli ni prou enriquidor per aventurar-se a obrir, ni de gent del barri ni de turistes; i tercer: perquè funcioni cal que obrin el 70-80% dels establiments”. Els botiguers creuen que, a Gràcia, aquest diumenge només obriran les franquícies.

Capdevila també assegura que la llei del comerç canviarà i que finalment s’imposarà la llibertat total. “El model que hem defensat sempre des del comerç tradicional amb uns horaris consensuats és perd”, lamenta. El propietari d’Arc Iris assenyala alguns grups de pressió interessats en la lliberalització total: “El lobby hoteler pressiona per aconseguir l’obertura generalitzada. Amb aquest acord l’Ajuntament ha volgut arribar a una posició intermèdia, però no es pot complaure a tothom”.

Els hàbits de consum canvien

Des de Creu Coberta, Llanas reconeix que el mapa de comerç de la ciutat està canviant i que blindar els horaris comercials ens abocaria a perdre no només la clientela de fora sinó també la local. “Si la resta de poblacions obren i nosaltres no, la demanda interna marxarà fora. L’acte de compra està cada cop més associat amb el lleure i per això la gent compra en diumenge”, diu.

La Confederació de Comerç de Catalunya considera que el nou horari comercial és una oportunitat de captar més client entre el públic estranger, malgrat reconèixer les diferències entre els barris del centre i la resta. Per això estudiaran la possibilitat de fer promoció d’aquestes altres zones per atreure compradors en diumenge.

“Aquest primer any és de prova i caldrà fer ajustos. Però el missatge que volem donar és que el comerç de Barcelona no gira l’esquena a captar nous clients entre el públic que ens visita en diumenge. Fem un esforç per treballar durant els mesos de més afluència de turistes a la ciutat“, explica el president de la Confederació de Comerç, Miquel Àngel Fraile.