La ferida que ha dividit Sants en els últims anys comença a cicatritzar-se. El gran calaix de formigó que cobreix les vies es convertirà en un parc urbà que unirà dues parts d'un barri fins ara separat pel tren. El projecte definitiu preveu fer d'aquest espai de 700 metres lineals una rambla verda amb vegetació i altres elements com aquesta pèrgola per fer ombra i sostenir plaques solars. FRANCISCA GARCÍA "Eso será oxigeno para los pulmones, porque con el polvo que estamos tragando. Después de la tempestad vendrá la calma, esperemos." Una visió que no comparteix del tot en Miquel. Viu a primera línia d'obres i tem que amb el nou passeig perdi intimitat. MIQUEL PÉREZ "Pues no ens agrada massa, perquè està molt a prop de les finestres de casa i es veu tot." Els usos del nou espai, però, s'han pactat amb els veïns. El parc tindrà dos espais polivalents amb l'obra de pèrgoles elevades. N'hi haurà dues més amb lavabos i un bar on es podran fer activitats de barri. A més, s'ha previst una àrea amb jocs infantils i instal·lacions esportives per a la gent gran. Definir el projecte no ha estat fàcil. El govern volia canviar aspectes pactats en el mandat anterior que finalment s'han respectat. ANTONI VIVES, tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà "El que hem fet ha estat agafar els criteris i projecte com estava en aquell moment i l'hem evolucionat cap a un projecte que és allò que els veïns volíen però també amb els criteris d'Hàbitat Urbà. Per tant, ha estat un treball conjunt que ha revertit en una millora objectiva del projecte original." Per accedir a la rambla hi haurà escales mecàniques i rampes, com la que ja s'intueix en aquest tram del carrer d'Antoni de Capmany, en obres des del novembre. Els treballs per convertir aquest vial en un eix amb prioritat per a vianants està previst que s'acabin al setembre, just quan es començarà a treballar en la part superior del calaix.

Després d’anys de discussió, finalment el govern municipal ha aprovat el projecte d’urbanització de la coberta de les vies de Sants, les quals van començar a cobrir-se el 2010 com a resposta a una llarga reivindicació veïnal. Es va començar a treballar ja aleshores en una proposta per al futur calaix per on han de passar els trens. Aquell projecte, encapçalat pel govern del PSC, va quedar aturat amb l’arribada de Trias a l’alcaldia. El seu equip va llançar una nova proposta per a la coberta, una rambla elevada a l’estil del High Lane novaiorquès, però els veïns van reclamar que se’n recuperés el disseny de 2006 -que les entitats i l’executiu anterior havien consensuat- en considerar que s’adeia més a les necessitats del barri. L’Ajuntament va fer marxa enrere i va decidir recuperar el projecte original, tot i que amb alguns matisos.

El projecte aprovat finalment preveu convertir la coberta en un nou pulmó verd i un espai de passeig i estada per als veïns, tal com s’havia plantejat inicialment, una idea que el govern municipal sempre havia compartit. En el pla de reforma es recullen les demandes que van fer veïns i entitats de Sants-Montjuïc durant el procés participatiu, entre els quals hi ha la inclusió de serveis com ara fonts o lavabos, mobiliari urbà, jocs infantils i instal·lacions esportives per a gent gran.

En total s’urbanitzaran 34.800 metres quadrats de superfície, la major part dels quals corresponen als 800 metres lineals de l’àmbit de la coberta. A sobre del corredor verd s’hi incorporen diferents elements per proveir d’ombra (com ara pèrgoles o plaques fotovoltaiques), xiringuitos o espais per acollir activitats per als infants o les persones grans. A més, s’hi instal·laran xarxes renovades de serveis urbans (drenatge, enllumenat o reg) així com mobiliari urbà per fer més còmode l’ús de l’espai. L’empresa BIMSA ha tret a licitació el projecte per un import de 22.958.448 euros, segons fonts municipals, amb la previsió de poder començar al setembre, coincidint amb el final de la primera fase d’obres d’urbanització del carrer d’Antoni de Capmany. El consistori qualifica aquests treballs com “una de les inversions més importants d’aquest mandat”, i calcula que les obres duraran aproximadament dos anys, fet que significa que els treballs haurien d’estar enllestits la tardor de 2016.

El projecte final recupera alguns dels elements que havien enfrontat els veïns i el govern municipal, com son el carrer d’Antoni de Campany o l’accessibilitat a la part superior de les vies. A banda del carrer d’Antoni de Capmany, que quan acabin les obres serà de plataforma única amb prioritat per als vianants -fruit de les demandes veïnals-, també s’ha resolt la qüestió dels accessos. Les obres preveuen una successió de talussos, rampes i escales que connectaran amb la part elevada i urbanitzada de la coberta de les vies. D’aquesta manera s’elimina, segons el consistori, l’efecte barrera que podia produir l’alçada de la façana triangulada. Entre els talussos hi haurà trams de façana de vidre que, com si fossin uns ponts, faran més amable la visió del conjunt, un efecte que serà visible a les zones on hi hagi passos inferiors i accessos a la coberta (riera Blanca, Badal o riera de Tena).

L’Ajuntament recupera així part del projecte consensuat entre els veïns i l’anterior govern l’any 2006. De fet, el mateix regidor de Sants-Montjuïc, Jordi Martí, va afirmar al juliol (quan es va aprovar la primera fase de les obres) que el que s’ha aconseguit és que “algunes de les al·legacions que s’han produït ‘ex-novo’ en aquest procés, ara s’hi han incorporat. Per tant, el que hem fet és millorar el projecte de 2006 però sent fidels a la idea original”.