Són concretament 13 les associacions de veïns i comerciants sotasignants: AV Bon Pastor, AV Sant Andreu de Palomar, AV Sant Andreu Nord – Tramuntana, Eix de Sant Andreu, Associació de Comerciants del Bon Pastor, Associació de Concessionaris del Bon Pastor, Sant Andreu Nord Comerç, l’Associació de Comerciants 11 de Setembre, Sagrera Activa Associació de Comerciants, Eix Maragall Associació de Botiguers i Professionals, Associació de Concessionaris del Mercat de Sant Andreu, Associació de Comerciants de Trinitat Vella i Comunitat de Propietaris Fabra i Puig 25 (Mercat Odeon).

En el document al·leguen que les instal·lacions definitives de l’Escola La Maquinista, en barracons des de fa sis anys, “s’han de començar a construir immediatament” per tal que pugui entrar en funcionament el curs 2015-2016. Segons afirmen, “l’excusa de la necessitat del projecte [d’ampliació del Centre Comercial La Maquinista] per qualificar els 3.623 metres quadrats de sòl on s’ha fer l’escola és falsa”, ja que “es podria fer sense modificar els usos de propietat privada” gràcies als més de 15.000 metres quadrats que, asseguren, té en propietat l’Ajuntament.

Les entitats recorden que “si el que fa falta és sòl o sostre edificable d’equipament”, hi ha 22.298 metres quadrats que són municipals “a l’altra banda del carrer de Potosí”. En el mateix escrit es diu que el centre comercial ja pot ampliar fins a 20.000 metres quadrats la superfície en el planejament actual. El nou projecte preveu augmentar-la fins a 45.000. Les diverses associacions consideren un “xantatge” que es vinculi aquest projecte amb la construcció de la nova escola. “No té sentit permetre ‘pelotazos’ i especulació per aconseguir-la”, apunten.

Pel que fa als blocs d’habitatges que s’hi construiran, es critica que es doni per fet que un 30% es destinaran a pisos protegits (“no és res més que el mínim que estan obligats a fer per llei”), quan al mateix Bon Pastor els criteris són del 65%. “Sabem per experiència que la qualificació com a habitatge protegit sense promotors disposats a fer-los és un brindis al sol”, conclouen. Tampoc no convenç que els règims de protecció que es proposen tinguin “preus elevats que dificulten que qui realment els necessita hi pugui optar”. La solució arquitectònica en surt igualment escaldada: “Fer autèntics gratacels amb torres de 20 i 24 plantes no és el model urbanístic que volem”. I es lamenta que “la densitat d’habitatges no vagi acompanyada d’una previsió de serveis i equipaments, de la qual el sector ja està mancat”.

Finalment, en les al·legacions es demana que es faci un pla de mobilitat per la zona que faci disminuir el trànsit de vehicles des d’ara mateix i també en un futur, afavorint el transport públic i millorant les connexions amb els barris. I posen com a exemple, que el carrer de Sao Paulo sigui de doble sentit quan es prolongui aquesta via.