"Base para el turno 11 de la 50: buenos días." Aquest és el cervell de la xarxa d'autobusos. Una sala d'operacions des d'on es controla tota la flota i s'atenen les incidències. Des d'aquí s'assegurarà que les cinc noves línies de la xarxa ortogonal tinguin una freqüència inferior als vuit minuts. L'H10 és una de les noves incorporacions. Anirà de Badal a l'Estadi Olímpic de Badalona per l'eix Mallorca-València i substituirà els busos 43 i 44. El litoral guanyarà un nou servei, l'H16, que vorejarà la costa des del Paral·lel fins al Fòrum. En aquest cas no eliminarà cap línia. L'altra línia horitzontal serà l'H8, del Camp Nou a la Maquinista, que rellevarà el bus 15. Pel que fa a les verticals, la V3 unirà la Zona Franca amb Can Caralleu, una línia que eliminarà el bus 72. La darrera, la V17, anirà des del Carmel fins al Port Vell i deixarà enrere la Línia 28. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Això que estem desenvolupant no són línies d'autobús sinó que el que estem desenvolupant és una autèntica xarxa. Una xarxa integrada, ben connectada". Precisament, de la suma de les noves línies amb les cinc ja existents, es crea una xarxa amb què es vol fomentar els enllaços entre busos. Per fer-ho, s'està col·locant ja a les marquesines i també a terra una senyalització que ajudarà a fer més fàcils els transbords d'una línia a l'altra, sobretot quan s'ha de canviar de carrer. Quan totes deu estiguin operatives, es calcula que un de cada tres viatges del bus ho farà en aquestes línies d'alta prestació. Uns usuaris als quals es garanteix que si han de fer transbords entre la xarxa, la majoria no superaran els cinc minuts. Per als usuaris del bus, el temps d'espera és la seva creu. Per això, després d'un any amb les cinc primeres línies de la xarxa ortogonal, en valoren l'increment en la freqüència de pas. 00:08 "Muy bien coordinada y llegando a su hora a todas partes." 01:46 "La freqüència de pas trobo que no és exactament com la del metro, però sí que, al ser més elevada, és més senzill acostumar-se a agafar l'autobús i moure's per la ciutat amb autobús." Aquestes línies abans acumulaven el 12% dels viatgers del bus i ara en representen el 16. El fet de circular per itineraris més rectes les fa també més ràpides. Però... "Depèn del trànsit, és clar." "Jo vaig caminant perquè triguen molt." La línia V7, que enllaça la plaça d'Espanya amb Sarrià, és la que ha registrat més estalvi de temps en el recorregut. Triga 15 minuts menys que la línia convencional d'abans, el 30. Un millora que ha captat nous usuaris. "Fa poc que agafo el V7 perquè per feina em va força millor que el metro i realment estic bastant content perquè crec que el recorregut que fa és molt més ràpid que no pas el 30." La nota global que posen els usuaris a les cinc línies és del 7,6. Individualment, l'H12, que recorre la Gran Via de punta a punta, i la V7, són les que tenen una nota més alta. Ara bé, la nomenclatura no acaba d'arrelar en els costums dels viatgers, sobretot, gent gran. "Esa se llama la D... D... D... la D20?" "Jo voldria que possessin a la parada, ben explicitat, per quina se substitueix de les antigues." Però per evolucionar, de vegades, cal oblidar el passat.

La nova H8 creuarà la ciutat des del Camp Nou fins a La Maquinista, passant per la part alta de l’Eixample, la Sagrera i Sant Andreu. Substituirà la línia 15, que també sortia de Collblanc, però es quedava a l’Hospital de Sant Pau.

L’H10 sortirà de Badal per l’avinguda de Madrid, passarà per l’Estació de Sants i creuarà l’Eixample pel carrer de València (Mallorca en sentit contrari). Al Clot, el recorregut continuarà per la rambla de Guipúscoa. Després creuarà Sant Adrià de Besòs i entrarà a Badalona, gràcies a l’acord a què ha arribat Transports Metropolitans de Barcelona amb aquests dos ajuntaments per fer-hi arribar la nova xarxa de bus. L’H16 substituirà les línies 43 i 44, que feien recorreguts en gran part coincidents. Alhora, per reforçar el lligam entre les dues ribes del Besòs es crea també la línia 143, entre la Pau i Sant Adrià.

L’H16 creuarà horitzontalment la ciutat més a prop del litoral, des del Paral·lel fins a Diagonal Mar. No substitueix cap altra línia, sinó que se solapa amb el 14, el 36 i el 41, que continuaran funcionant amb alguns canvis.

El V3 baixarà des de Can Caralleu fins a la Zona Franca passant per la plaça de la Reina Maria Cristina, la Gran Via de Carles III i tot el passeig de la Zona Franca fins al carrer número 1 del polígon. Substitueix la línia 72. Coincideix també en part amb els recorreguts de les línies 34 i 66, que per evitar solapaments experimenten canvis.

El V17 anirà del Carmel al Port Vell, passant per Vallcarca, la plaça de Lesseps, Gràcia (Príncep d’Astúries i via Augusta de baixada, Gran de Gràcia de pujada), la plaça d’Urquinaona i la via Laietana. Substituirà la línia 28, que baixava del Carmel fins a la Diagonal. El recorregut entre la Diagonal i la plaça de Catalunya pel passeig de Gràcia es podrà continuar fent amb les línies 22 i 24.

Aquests cinc eixos sumen 49 quilòmetres de longitud (98 quilòmetres si es compta l’anada i la tornada) equipats amb un total de 233 parades.

Tot a punt

En diversos punts de la ciutat s’han creat o reformat carrils bus perquè hi circulin les cinc noves línies. Bona part d’aquestes obres es van fer a l’estiu. També s’ha treballat prèviament per adaptar fins a 120 parades, canviant-ne la ubicació o posant-hi noves pantalles d’informació.

La nova xarxa d’autobusos es va començar a implantar l’any passat amb les línies H12, H6, D20, V21 i V7. D’entrada, van assumir el 12% dels viatgers del bus urbà de Barcelona. Durant aquest any, el passatge dels nous autobusos, que circulen en línia recta i amb una freqüència de pas més elevada, s’ha incrementat fins al 16%. Els busos que començaran a circular el 18 de novembre ho faran entre les 7 i les 21 h, amb unes freqüències de pas d’entre cinc i vuit minuts en dies feiners.

El projecte de la nova xarxa de bus pretén crear una xarxa ortogonal basada en uns recorreguts més rectes i directes per tal de facilitar la llegibilitat per part dels usuaris i, sobretot, disminuir el temps de trajecte. Les 28 línies que conformaran la xarxa estan distribuïdes en 17 de verticals (alineació mar-muntanya), vuit d’horitzontals (de Llobregat a Besòs) i tres de diagonals, cadascuna identificada amb una lletra i color determinat: V (verd), H (blau) i D (lila). La implantació continuarà el 2014 i anys successius en grups de quatre o cinc línies fins a completar-ne el total de 28.

Usuaris satisfets amb l’increment de la freqüència de pas

Des que van entrar en funcionament les cinc primeres línies, els usuaris en valoren sobretot l’increment de la freqüència de pas. “No és com el metro però és una freqüència més elevada i facilita moure’s en bus”, explica Marc Fernández, usuari de les línies V21 (Pg. Marítim – Montbau) i H6 (Zona Universitària – Fabra i Puig). Els viatgers en aquestes dues línies, juntament amb l’H12, la V7 i la D20, han augmentat un 7% de mitjana en comparació amb les línies convencionals que han substituït.

Tot i que alguns es mostren satisfets perquè el temps d’espera s’ha reduït, d’altres qüestionen que els recorreguts siguin més ràpids. “Depèn molt del trànsit”, explica Martín Illa, usuari de la V21. La nota global que posen els usuaris a les cinc primeres línies és de 7,6. Individualment, les que registren valoracions més altes són l’H12 i la V7. Precisament són les que tenen més creixement de demanda.