Pràcticament la totalitat de la sanció és per a les empreses de transport ALTC i Cotraport, sancionades amb 15 i 5 milions d’euros respectivament, per participar en un càrtel de transport de contenidors. El Port de Barcelona també haurà de pagar una multa, en aquest cas de 100.000 euros, per haver- hi participat.

La Comissió Nacional de la Competència considera acreditat que, entre gener de 2006 i març de 2011, hi va haver un acord de fixació de preus i condicions comercials, de limitació o control de la producció i de repartiment de mercat en el transport per carretera de contenidors entre dues associacions (ALTC i Cotraport, les empreses multades).

Segons la CNC, aquestes associacions d’empreses de transport de contenidors havien pactat la tarifa de preus, la forma i el termini de pagament i els “rappels” del transport de contenidors per carretera al Port de Barcelona amb la finalitat de controlar l’oferta. Sembla també que les dues associacions obligaven les empreses vinculades a sol·licitar autorització per augmentar la seva flota de camions.

Els camions que obtenien l’autorització per operar al recinte del Port de Barcelona portaven en zona visible un distintiu que els identificava com a membres de Transcont o de l’altra entitat (ALTC). Per no competir entre ells, l’ALTC elaborava, amb el consens de Transcont, l’anomenat “observatori de costos” de les empreses, que incloïa el llistat de preus per tram quilomètric, i les dues associacions acordaven també els increments de les tarifes, bé d’acord a l’IPC o al preu del combustible.

La CNC conclou que “aquests comportaments han distorsionat els elements competitius que poguessin existir en l’oferta de l’activitat de transport de contenidors al Port de Barcelona”, ja que “el càrtel format pels autònoms i les empreses ha alterat les condicions de competència que podien existir en aquest mercat”.

Pel que fa a la responsabilitat de l’autoritat portuària, aquest organisme considera “acreditat que, almenys des de 2007, participava en l’organització i operativa de l’observatori de costos, primer subcontractant el servei i després de manera interna, elaborant els documents de base per calcular el cost del transport”.

El Port de Barcelona recorrerà la resolució

L’autoritat portuària ha emès un comunicat en què avança que recorrerà la resolució de la CNC davant de l’òrgan judicial que correspongui. El Port de Barcelona nega “haver dut a terme cap actuació potencialment restrictiva de la lliure competència en les activitats de transport de mercaderies”.