L’Hospital de Nens de Barcelona va ser pioner a iniciar la campanya l’any 1912. Any rere any tota mena d’entitats es sumen a la causa solidària.

Les grans campanyes

Creu Roja Joventut celebra enguany 20 anys de recorregut i espera repartir joguines a 20.000 nens a tot Catalunya la nit de Reis. Sota el lema “Apropa’ns a la il·lusió! Un gest, una joguina!” la campanya 2012 fa èmfasi en el valor educatiu del joc. A més de la recollida, es fan activitats de sensibilització. Compta amb el suport d’empreses i centres educatius per a la recollida. Des de l’organització demanen que les joguines siguin noves, no sexistes, no bèl·liques, sostenibles i que fomentin el joc cooperatiu i col·lectiu.

Per la seva banda, Càritas porta 15 anys treballant per garantir uns “Reis per a tothom“. La convocatòria no demana només joguines per als més petits, sinó que fa una crida a portar regals útils també per a adults amb necessitats. Des de l’entitat fan una crida al voluntariat i a l’altruisme, especialment durant aquestes dates.

Joguines solidàries i amb valors

El requisit principal de la majoria de campanyes és que les joguines siguin noves. No obstant, iniciatives com la “Rejoguina” de la Comunitat de Sant Egidi busca donar una segona vida als joguets, revenent-los a preus més baixos en mercats solidaris. D’aquesta manera, es venen joguines a preus més baixos alhora que es recullen diners per a accions solidàries a l’Àfrica.

Una altra condició cada cop més generalitzada és demanar que les joguines no siguin ni bèl·liques ni sexistes, uns criteri a aplicar tant si la joguina és per als de casa com per donar. El web de consum de la Generalitat ofereix consells per a l’adquisició de joguines. S’hi inclouen aspectes com valorar si la joguina s’adapta a la maduresa dels nens, si té peces petites que puguin ser perilloses o si està fet amb materials reciclats.