JAUME COLLBONI tinent d'alcalde d'Empresa, Cultura i Innovació "No hi ha ciutat del món que aspiri a ser un referent de la producció audiovisual que no sigui també un espai, un plató, on es fan pel·lícules, documentals... on es fan anuncis publicitaris. I per tant nosaltres a això li hem donat la màxima prioritat. I ho hem reforçat reforçant la Film Comission. Que la ciutat hi faci la seva contribució facilitant coses sobretot, i també dinamitzant polítiques com les de la innovació, en les quals l'ajuntament sí que hi té competències.// "Farem la presentació del conveni específic amb BTV... que hi hagi espais que siguin difusors de productes d'innovació audiovisual o de producció local que es fan a la ciutat, des de les moltes escoles d'audivisual que hi ha a la ciutat i que produeixen i que necessiten aparador. Hi ha un conveni que està a punt de signar-se i que explicarem específicament."

L’Ajuntament de Barcelona s’ha proposat reforçar el paper de la ciutat com a plató de cinema i televisió. Amb aquest objectiu, presentarà al plenari de finals de gener una mesura de govern per ampliar en mig milió d’euros el pressupost destinat al foment de l’audiovisual, que passarà d’un milió d’euros a un milió i mig. Aquest dijous el tinent d’alcalde d’Empresa, Cultura i Innovació, Jaume Collboni, l’ha presentat als diferents grups polítics i després als mitjans de comunicació, en què ha afirmant que el pla va “sobretot a facilitar les coses i a dinamitzar-les”.

La mesura s’orienta sobretot a la Barcelona Film Comission, ens que gestiona els permisos necessaris per fer rodatges a la ciutat. Es preveu ampliar el nombre d’actors que participen en la Taula Municipal de Rodatges, crear una finestreta única per simplificar els tràmits i aprovar beneficis fiscals per als projectes que decideixin rodar a Barcelona. Jaume Collboni ha anunciat que el nombre de rodatges a la ciutat gairebé s’ha doblat (de 1.841 l’any 2010 a 3.414 el 2016). “Hi ha un cert ‘boom’ del sector i hi hem volgut donar prioritat. No hi ha cap ciutat que aspiri a ser referent de la producció audiovisual que no sigui també un espai plató on es fan gravacions a l’espai públic.”

Entre les propostes també hi ha la de crear un paraigua compartit des d’on gestionar i coordinar els petits festivals de cinema i audiovisual ja consolidats a la ciutat, i obrir un mercat biennal de drets audiovisuals i editorials perquè els autors puguin obrir-se portes a altres formats com jocs, continguts web o interactius.

Un altre dels objectius del programa és ampliar la difusió social de la producció audiovisual barcelonina i catalana, tant en cinemes privats com centres cívics o ateneus, perquè les pel·lícules o minisèries arribin a més públics i no morin després de l’estrena o la primera exhibició. També hi haurà una petita partida per a la millora de sales de cinema privades que programin produccions europees i en versió original.

BTV, oberta als projectes emergents i d’innovació

L’Ajuntament també es proposa reforçar el paper de la televisió de la ciutat com a finestra per a projectes emergents i de qualitat i innovació de factura barcelonina. En aquest sentit, el tinent d’alcalde de Cultura, Jaume Collboni, ha anunciat que el consistori està a punt de signar un nou acord marc amb BTV, dotat amb una partida de 237.500 euros, per donar suport a programes amb continguts dels joves barcelonins que estudien en les múltiples escoles i universitats de formació audiovisual. També s’hi potenciaran els projectes de recerca i innovació de nous formats, sobretot encarats a internet, i s’estudiaran fórmules de relació amb altres televisions de l’àrea metropolitana.