La franja Llobregat és la zona de Barcelona amb més superfície urbana sense utilitzar. Gairebé un quart d'aquesta àrea està desaprofitada, per això el govern municipal -a través d'un nou pla estratègic- la vol situar com a eix de creixement metropolità. En els propers 10 anys es desenvoluparan una trentena de projectes. Per exemple, es crearà una plataforma de sòl industrial dedicada a les petites i mitjanes empreses (tot i que se'n desconeixen els detalls), i es treballarà per la connexió ferroviària del Port. Per fer-ho, l'Ajuntament ja ha dit que està parlant amb altres administracions per aconseguir una inversió propera als 1.500 milions. Més enllà del creixement econòmic, amb aquest pla el consistori també vol revitalizar els barris de la Marina. Després de l'acord amb la Generalitat per fer-hi arribar el metro, el proper objectiu és connectar a peu i en bici la Zona Franca amb el Poble-sec. Una demanda que els veïns fan seva. DANIEL FERNÁNDEZ, president de La Marina Viva: "Ja ens van donar moltes millores pel que fa al transport de TMB. Però encara ens falta aquesta connectivitat amb bicicleta i anar a peu per estar més connectats amb l'altra banda de Barcelona. Perquè nosaltres som Barcelona, no ens hem d'oblidar que estem al mapa." Precisament aquí, a la Marina del Prat Vermell, l'Ajuntament ampliarà (de forma paral·lela al pla estratègic del Llobregat) la borsa d'habitatge social: en terrenys com aquest es faran 5.100 nous pisos públics. També se'n faran gairebé 6.000 de lliures i un miler més de dotacionals.

De la trentena de projectes que Ada Colau va anunciar que formarien el pla estratègic del Llobregat, el que tindrà una major incidència en la mobilitat dels veïns de la Marina del Prat Vermell és la creació d’un corredor verd. Tot i que se’n desconeixen els detalls, unirà la Zona Franca i Ciutat Vella per Montjuïc, i es podrà transitar en bicicleta o a peu.

El president de La Marina Viva, Daniel Fernández, ha celebrat la intenció de crear aquest corredor: “Ja se’ns van donar millores al transport de TMB, però ens falta la connectivitat amb bicicleta i a peu.” En aquest sentit, ha reivindicat que els barris de la Marina també “som Barcelona i no hem d’oblidar que som al mapa”. L’anunci del corredor verd arriba poques setmanes després que l’Ajuntament i la Generalitat fessin una passa més per dur el metro a la Zona Franca.

Una proposta que no és nova

Durant el mandat anterior, l’aleshores alcalde, Xavier Trias, ja va anunciar la intenció de desenvolupar un nou pla al Llobregat. Tot i que tenia un enfocament industrial, també preveia fer un passeig urbà per connectar els dos vessants de Montjuïc: en aquella ocasió, es va plantejar ampliar la ronda del Litoral per destinar els carrils actuals a la bici i al trànsit a peu.