Calcular l'altura del pou del claustre mitjançant el teorema de Tales [tàles]. Calcular el nombre d'arcs que el rodegen sense haver-los de comptar. O trobar la clau amagada al jardí prenent com a referència l'escala d'aquest plànol. Són els reptes matemàtics que hauran d'afrontar els nens que participin en 'El misteri de la clau d'or'. Si se'n surten, descobriran quin secret amaga el pany que obre aquesta clau. "Aquests són els problemes més difícils, els dirigits a alumnes de 3r d'ESO però hi ha dos quaderns més, un per a alumnes de sisè de primària i un per a nens de quatre anys, alumnes d'educació infantil." Els quaderns, ideats per professors de l'Escola Betània Patmos, busquen incentivar l'interès de l'alumnat per les matemàtiques en un indret, aquest claustre, on no en falten. "Les construccions medievals seguien un ritme matemàtic que coincidia també amb un ritme musical i això ajudava l'esperit. Ajuda la concentració, a gaudir d'aquesta serenor i aquesta tranquil·litat." "Si això ho relligues en un espai tan extraordinari com aquest i veus que la matemàtica té un sentit, té una explicació, fins i tot té una estètica, aleshores hi veus més sentit, com quan el troben quan vénen aquí. Ah, matemàtiques en un claustre? Sí, té sentit. Potser sí que m'agraden les matemàtiques." Ha agradat a alumnes, els que ja ho han provat, i al Departament d'Ensenyament de la Generalitat. Aviat hi enviaran inspectors a provar el joc per veure si és interessant aplicar-lo a altres indrets de Catalunya.

La iniciativa, titulada Matemàtiques al claustre, consta de tres quaderns, un per a cada grau de dificultat, on els alumnes trobaran els enunciats dels problemes que han de resoldre. Estan estructurats en forma de joc, amb una recompensa final per fer-los més atractius. En el cas del quadern per a alumnes de tercer d’ESO, per exemple, la resolució dels reptes permetrà als participants trobar una coordenada on localitzaran una clau que amaga un secret.

Segons Jacint Bassó, director de l’Escola Betània Patmos, “sortir de l’aula a aprendre matemàtiques és una manera de potenciar l’interès dels alumnes per aquesta matèria”. Per a Bassó, “un lloc tant extraordinari com el claustre del Monestir de Pedralbes permet trobar el sentit a les matemàtiques”.

De fet, com explica la conservadora en cap del Monestir de Pedralbes, Anna Castellano, “les construccions medievals seguien un ritme matemàtic que coincidia amb un ritme musical. Ajuda la concentració, a gaudir de la serenor i la tranquil·litat de l’espai.”