A la Meridiana, tal com la coneixem, li queden els dies comptats. Arriba finals d'any i com estava previst la comissió entre els veïns i l'Ajuntament que n'ha de decidir el futur ja ha posat propostes concretes sobre la taula. El govern municipal n'ha plantejat 4. Totes tenen en comú que el carril bici desapareixerà de la vorera per anar a l'espai central que ara ocupa la mitjana. Excepte una de les propostes: la Meridiana tindria, com la Diagonal, una calçada central i dues de laterals, i els carrils per a bicis farien de separadors. Pel que fa al trànsit rodat, l'espai per als cotxes disminuirà sigui quina sigui la proposta triada. Bé perquè l'amplada dels carrils serà menor, o bé perquè se n'eliminaran dos. Aquesta proposta més restrictiva amb el vehicle rodat és la que l'Ajuntament considera que s'adapta millor a les demandes dels veïns. Tot i així, avisa que la reducció d'espai obligarà a trobar alternatives per alleugerir els més de 90.000 cotxes que hi passen cada dia. JANET SANZ, tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat: "Primer, oferta pública de transport públic, millora de l'oferta de Rodalies. També per exemple generar 'Park and Rides' a Barberà del Vallès, a Parets del Vallès... A diferents ciutats per poder deixar el vehicle en origen i passar al transport públic." Si la proposta més restrictiva és la que, finalment, té el vistiplau dels veïns es desenvoluparà en dues fases. La primera serà en aquest mandat i suprimirà un carril d'entrada; perquè se n'elimini el de sortida, però, caldrà esperar tres anys més.

La tinenta d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha explicat als veïns de la Meridiana quines són les propostes que el consistori planteja per remodelar aquesta artèria de la ciutat. Tal com marcava el “timing” previst, ara a finals d’any s’han començat a posar en comú els projectes, d’on n’haurà de sortir la futura morfologia de l’avinguda en el tram comprès entre el carrer d’Aragó i el passeig de Fabra i Puig.

Models ja presents a la ciutat

La primera proposta planteja que la Meridiana prengui una forma similar al passeig de Sant Joan, mantenint els carrils actuals però transformant la mitjana en un doble carril bici amb petites zones de vegetació a costat i costat. Les voreres restarien invariables.

La segona proposta seria similar: hi hauria el carril bici on ara hi ha la mitjana, però seria més ample i tindria escocells amb arbres. També es mantindrien els quatre carrils, tot i que per a fer-ho, caldria reduir les voreres dels vianants.

La tercera proposta trenca amb la morfologia del passeig de Sant Joan per apropar-se a la de l’avinguda Diagonal. En comptes de tenir un doble carril bici central, en aquest cas, al mig de l’avinguda hi hauria una calçada central per a cotxes, amb dos carrils a cada sentit. També hi hauria dues calçades laterals de dos carrils cadascuna: un per a cotxes i un altre per a busos. El carril bici també abandonaria la vorera per transformar-se en una espècie de separadors entre les calçades laterals i la central; tal com succeeix a la Diagonal, també hi hauria una zona arbrada al costat de l’espai per a les bicicletes.

La quarta proposta, finalment, tornaria a recuperar l’estètica del passeig de Sant Joan i és la que transformaria més la Meridiana. La diferència principal rau en el número de carrils per al trànsit rodat: en comptes d’haver-hi quatre a cada banda, se n’eliminaria un a cada sentit.

Janet Sanz ha afirmat que aquesta darrera és la proposta que “dóna millors respostes als veïns i als vianants” perquè ampliaria l’espai públic 24.000 metres quadrats. Si els veïns que conformen la comissió acaben donant el vistiplau a aquesta reforma, s’executaria en dues fases. La primera, en aquest mandat, eliminaria un carril d’entrada a Barcelona; la segona fase n’eliminaria un de sortida, però no es començaria a fer fins a tres anys després que acabi la primera.

Polítiques de mobilitat paral·leles

La pèrdua d’espai per als cotxes, però, suposaria haver d’oferir alternatives als conductors que no podria absorvir el nou tram d’avinguda. “Sí, hi ha reducció de trànsit, però també hi ha congestió”, ha reconegut Janet Sanz. En aquest sentit, les mesures que es planteja l’Ajuntament se centren en augmentar l’oferta de Rodalies, dialogar amb altres consistoris per crear zones de “Park&Ride” (perquè els conductors hi aparquin els cotxes per agafar el transport públic) i crear un carril bus VAO a la C-17, entre d’altres. Sanz ha dit que “cal una reodrneació de les xarxes bàsiques de l’entorn de la ciutat” i ha recordat que el pla de mobilitat municipal ja planteja els objectius que cal acomplir al curt termini.

Abans no comencin les obres del projecte final —a principis de 2018— el govern s’ha compromès a fer petites reformes per millorar la mobilitat dels més de 900 vianants que passen per la Meridiana i l’entorn diàriament. D’una banda es reprogramaran els semàfors per deixar més temps perquè creuin les persones i s’ampliaran determinades voreres per fer els passos de vianants més curts —i, així, facilitar que es pugui creuar.