L'objectiu del consistori és posar fi a imatges com aquestes. La prioritat és treure els vehicles de mobilitat personal de les voreres per evitar conflictes amb els vianants. La nova normativa es basa en la classificació dels vehicles en funció de les prestacions). Tal com ja es va avançar al maig, els aparells es divideixen en tres grans grups. Tots podran anar sempre pels carrils bici, si l'amplada ho permet, i pels carrers de plataforma única. Els més petits podran circular també pels parcs. I els més grans, per la calçada. A més, serà obligatori portar casc en els vehicles de la categoria B i en els de l'A, si no són d'ús personal. MERCEDES VIDAL, regidora de Mobilitat "El primer que hem intentat és treure'ls de les voreres, que entenem que ha de ser un espai eminentment peatonal, i baixar aquests ginys a les calçades. Això ho hem fet també diferenciant les categories d'aquest tipus de vehicles, que són molt variades" Els segways i els patinets només podran anar en grups de com a màxim sis persones i sempre amb guia (i en alguns casos només podran circular per unes rutes específiques encara per determinar). Per conduir qualsevol d'aquests vehicles caldrà tenir més de 16 anys i, en el cas de transport de passatgers, s'exigirà la majoria d'edat. Les empreses que es dediquen al lloguer dels aparells els hauran d'inscriure en un registre municipal i els hauran d'assegurar. El govern preveu que els districtes més afectats, com Ciutat Vella, puguin afegir més restriccions a la normativa. L'incompliment de l'ordenança es podrà multar amb sancions d'entre 100 i 500 euros.

La proposta de modificació de l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles es basa en la classificació d’aquesta mena de vehicles que ja es va aprovar el mes de maig, en funció de les característiques tècniques i dels riscos que impliquen per a la seguretat viària. Es divideixen en tres grans grups: l’A (els patinets i plataformes més petits), el B (els patinets elèctrics i els segways, majoritàriament), i el C (cicles de més de dues rodes), que se subdivideix en CO (ús personal), C1 (transport de persones) i C2 (transport de mercaderies).

En cap cas aquests vehicles no podran circular per les voreres. Només hi podran accedir puntualment els del tipus C2 per carregar i descarregar la mercaderia, en voreres de més de 4,75 metres. Tots podran anar pels carrils bici, sempre que no siguin massa amples i envaeixin el carril contrari, i per les plataformes úniques (és a dir, aquells carrers en què la calçada i la vorera estan al mateix nivell). Els de les categories A i B tindran permís per circular pels parcs públics. Els C2 ho podran fer pels carrers en què el límit de velocitat sigui de 30 km/h i els CO i els C1 també per les calçades de la xarxa no bàsica (és a dir, aquells carrers que tenen menys volum de trànsit i on el límit de velocitat és inferior als 50 km/h).

La proposta de nova normativa també preveu que per conduir qualsevol d’aquests vehicles s’haurà de tenir més de 16 anys i caldrà ser major d’edat, si s’utilitza per transportar passatgers. Hauran de dur casc homologat tots els conductors dels vehicles del tipus B i els del tipus A, només si serveix per a algun tipus d’activitat comercial. Sempre que els vehicles siguin de lloguer o s’emprin per a un ús turístic o amb ànim de lucre, les empreses propietàries els hauran d’inscriure en un registre municipal i els hauran de tenir assegurats. A més, tots els aparells, excepte els de tipus A, hauran de tenir llums, elements reflectors i timbre.

Els vehicles de les categories A i B hauran d’anar sempre amb un guia i els grups estaran limitats a, com a màxim, sis persones (sense comptar el guia). Els grups de, com a molt, dues persones i un guia podran circular lliurement, segons les limitacions que establirà la nova ordenança. Ara bé, si el grup és de més de tres persones (2+1), aleshores només podran circular per unes rutes concretes encara per determinar. La distància entre els grups, a més, haurà de ser de més de 50 metres.

El govern municipal obre la porta que els districtes més massificats per aquesta mena de vehicles puguin fer la norma encara més restrictiva. I que puguin limitar el nombre de negocis que es dediquen a llogar-los a través dels plans d’usos. La proposta de l’Ajuntament, a més, inclou un règim sancionador que establirà sancions de 100 euros (en el cas de les infraccions lleus), 200 euros (en el cas de les greus) o de 500 euros (molt greus).