La Línia 9 del metro ha estat l’exemple paradigmàtic que ha posat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, del que no s’hauria de fer en la gestió de l’obra pública. Ha assegurat que si s’hagués de tornar fer en canviaria moltes coses. Rull n’ha criticat el plantejament, la concepció, el finançament i l’execució d’una línia que no estava pensada per connectar amb l’aeroport.

El conseller ha lamentat que l’obra s’ataqués pel mig i no pels extrems, que s’hi fessin tantes estacions en el trajecte cap a l’aeroport, que no es licitessin concessions de les estacions i que la manera amb la qual s’ha finançat hagi hipotecat l’obra. En aquest sentit, ha remarcat que la Generalitat està negociant amb les empreses implicades i amb les entitats bancàries una renegociació del deute derivat que puja a 450 milions d’euros, una tercera part del pressupost de la conselleria. L’objectiu de Rull és alliberar uns 200 milions per acabar l’obra i continuar pagant-la un cop estigui finalitzada.

Rull també ha parlat del ramal de la Zona Franca, l’L10, que hauria d’estar enllestit el 2017. El titular de Territori i Sostenibilitat ha assegurat que el departament està conversant amb l’Ajuntament sobre la manera de finançar el cost de les obres. Manca enllestir les estacions que, segons ha explicat Rull, serà el mateix govern municipal qui esculli en quin ordre entraran en funcionament.

A Rodalies, el problema és amb Adif

Pel que fa al servei de Rodalies, el conseller ha insistit en la necessitat que Adif compleixi les inversions pactades per revertir la “desinversió, que fa massa temps que dura”. Segons el conseller el nivell d’incompliment és “sorprenent”. Rull ha expressat que Renfe és un operador “relativament solvent” i ha posat d’exemple la modernitat dels trens.