ELOI BADIA, regidor del districte de Gràcia "Nosaltres vam fer una auditoria interna per esclarir els fets i per veure quina era l'argumentació que ho sostenia, en aquests moments no hem trobat cap argumentació sòlida que pugui sostenir aquests pagaments i, per tant, donem trasllat a l'Oficina Antifrau perquè prengui les actuacions que cregui pertinents i que en passi comptes on consideri. No volem prejutjar, però la realitat és que l'auditoria que estàvem fent no ha pogut justificar degudament aquests pagaments"

El Consell Rector de l’IMI ha informat als seus membres de les accions empreses per l’Ajuntament amb relació als indicis de presumptes irregularitats detectades en la gestió de l’institut durant els anys 2014 i 2015, en què, entre d’altres, s’havien detectat despeses sense suport ni procediment contractual per valor d’1,4 milions d’euros. En concret, el govern municipal ha informat que els treballs d’auditoria interna que estava duent a terme el consistori per analitzar la gestió econòmica financera d’aquest organisme municipal, corresponents als dos exercicis, es traslladen a l’Oficina Antifrau de Catalunya (OAC).

El 23 de setembre, l’OAC va adreçar una carta a l’alcaldessa, Ada Colau, per demanar informació i documentació referent a diversos procediments emprats per l’IMI, en el marc de la investigació que té oberta l’oficina corresponent a la gestió econòmica financera dels dos darrers exercicis del govern anterior. amb aquest requeriment, l’Ajuntament ha decidit traslladar tota la informació que havia recopilat i ha expressat, per escrit, la seva voluntat i disposició a col·laborar amb l’OAC en l’acabament d’aquesta auditoria, que estava en la fase final de comprovació i peritatge.

El regidor del districte de Gràcia, Eloi Badia, ha assegurat en una entrevista al programa ‘Bàsics de BTV’ que “no hem trobat cap argumentació sòlida que pugui sostenir aquests pagaments i, per tant, donem trasllat a l’Oficina Antifrau perquè prengui les actuacions que cregui pertinents i que en passi comptes on consideri”. En aquest mateix sentit, el regidor ha afirmat que “no volem prejutjar, però la realitat és que l’auditoria que estàvem fent no ha pogut justificar degudament aquests pagaments“.

El mes de gener, el govern municipal va iniciar un procediment especial de control a la gestió financera que s’havia fet a l’IMI per al que afectava a la facturació 2014-2015. Es va encarregar a l’Oficina de Transparència i Bones Pràctiques de l’Ajuntament l’anàlisi dels procediments emprats per l’executiu municipal anterior, analitzar possibles irregularitats i escatir les eventuals responsabilitats que poguessin derivar-se de la realització de despeses sense la corresponent partida pressupostària i sense utilització dels procediments establerts legalment.

L’origen d’aquesta auditoria es remunta a un primer informe dels serveis tècnics de l’IMI, relatiu a l’existència d’una sèrie de factures pendents de pagament emeses per diferents proveïdors a l’institut per valor d’1,4 milions d’euros, per imports no reconeguts en l’exercici corresponent, que responien a acords verbals i que no tenien els corresponents suport ni procediment contractual.

Aquest primer informe, realitzat pels serveis municipals poc després de produir-se el canvi al capdavant del govern municipal, apuntava una alta proporció de contractació directa i negociada sense publicitat, sense considerar l’oferta del mercat i amb risc de fraccionament contractual, alhora que marcava també possibles irregularitats en la contractació de personal extern.