Sembla un cotxe normal, però en realitat és un vehicle dels Mossos d'Esquadra que va de paisà. El seu objectiu és buscar distraccions al volant. Circula, en aquest cas, per la C-17. No passa gaire estona fins que els agents col·loquen el llum per parar aquesta furgoneta. "Hem vist una furgoneta que anava amb els albarans clarament a davant del volant, l'aturarem, la denunciarem per no mantenir l'atenció permanent a la conducció." JOSÉ LUIS CALZADO, sergent de trànsit dels Mossos d'Esquadra "Llegir premsa, un albarà o mantenir qualsevol altre tipus de conducta de desatenció serien 40 euros, sense punts, però si ja estem parlant d'una intervencio manual per fer ús d'un aparell de telèfon serien 200 euros i retirada de 3 punts." Aquest control busca conscienciar del perill de desviar l'atenció de la carretera. A 80 quilòmetres per hora una distracció de cinc segons suposa recórrer uns 200 metres sense mirar la carretera. De fet, un de cada quatre accidents és per distraccions, i d'aquestes, el 90 per cent estan lligades a l'ús del mòbil. El conductor d'aquest camió, per exemple, estava parlant per telèfon i els agents l'aturen per sancionar-lo. "Lo de siempre, que vas mirando el móvil porque te acaban de llamar de la empresa, le estás diciendo que sí y mira, te han pillado. Pues me parece bien, no es culpa de ellos, es culpa nuestra de distraernos, ir mirando lo que no tenemos que mirar y cuando menos te has dado cuenta te has llevado a otro por delante o te has salido de la carretera. Lo que más te molesta son quizás los puntos, que no el dinero. El dinero mira, mala suerte, pero los puntos cuestan más de recuperar y cuando trabajas y vives de un volante, de un carné, es más malo." Aquest control forma part de la campanya contra les distraccions que coordina el Servei Català de Trànsit. Hi participen les policies locals, que s'encarreguen de les zones urbanes, i els Mossos d'Esquadra, que cobreixen les vies interurbanes.

Quedem amb una patrulla dels Mossos d’Esquadra a la C-17. El primer que sorprèn és la metodologia dels controls: no s’aturen en un punt, sinó que han de circular en un cotxe sense retolar. “A dins hi ha dos agents uniformats que van conduint com un cotxe més i van mirant els altres conductors”, explica el sergent de Trànsit dels Mossos d’Esquadra, José Luis Calzado. Busquen distraccions i no triguen a trobar-ne una: el conductor d’una furgoneta de repartiment té els albarans sobre el volant i els va mirant mentre condueix. Col·loquen la sirena al sostre i li fan parar el vehicle. La sanció són 40 euros, en aquest cas no perdrà punts.

Però quan els agents reprenen el camí, troben una nova infracció i, en aquest cas, és més greu. El conductor d’un camió parla per mòbil a la carretera. “Una intervenció manual d’un aparell de telèfon són 200 euros i la retirada de tres punts“, especifica el sergent Calzado. Afegeix que a una velocitat d’uns 80 quilòmetres per hora, deixar de mirar cinc segons la carretera vol dir recórrer uns 200 metres distret, el que representa tot un perill. De fet, la causa d’un de cada quatre accidents és una distracció, i en el 90 per cent dels casos el conductor es distreu amb el telèfon mòbil.

La campanya contra les distraccions s’ha realitzat a tot el territori del 17 al 23 d’octubre. El mes de març ja se’n va realitzar una altra i les xifres no deixen de sorprendre: es van fer 2.334 denúncies de les quals 2.143 eren per utilitzar dispositius mòbils. A banda dels controls realitzats per agents s’ha alertat els conductors a través dels panells lluminosos situats en diferents vies catalanes.