Un cúmul d'imprevistos tècnics faran allargar les obres del túnel de Glòries més d'un any del que s'havia previst. Que l'obra és complexa ja s'intuïa d'entrada: la galeria subterrània ha de passar per sota dels quatre túnels ferroviaris que travessen la plaça. Quan s'ha començat a perforar, els tècnics han trobat estructures no previstes al subsòl que han obligat a calcular de nou la profunditat del túnel, i per tant, allargar els terminis. La previsió inicial era treballar les 24 hores del dia, però no s'ha pogut fer perquè no era compatible amb els descans dels veïns. ERNEST SANTOLARIA, director tècnic d'Infraestructures de BIMSA "És molt difícil de controlar. L'obra subterrània té aquests handicaps, però som curosos amb aquests aspectes i la realitat és que si vas a sac, després tens problemes com el del soroll i veïns que protesten i has de pactar i tens la realitat del dia a dia." Els tècnics asseguren que el nou calendari ja inclou un marge suficient perquè les obres d'aquesta primera fase no durin més. El que no es concreta és què passarà amb la segona fase, la que preveia allargar el túnel fins a la rambla del Poblenou. La decisió política encara no està presa.

Les obres del túnel de Glòries van començar l’abril de 2015 i la previsió era enllestir la primera fase en dos anys, tot i que els tècnics asseguren que la posada en marxa del túnel no es preveia fins a finals de 2017. Els diversos imprevistos, però, han allargat aquesta previsió fins a finals de 2018. Des de l’Ajuntament assenyalen quatre motius. D’una banda, una major complexitat en els desviaments de trànsit i serveis. A més, la paret d’un dels túnels ferroviaris ha resultat més profunda del previst i això ha obligat a recalcular tota la infraestructura i ampliar les pantalles de formigó.

Aquest replantejament ha obligat a allargar la durada, però no és l’únic motiu. El projecte inicial preveia poder treballar tres torns diaris, és a dir, les 24 hores del dia, i això s’ha vist que no era compatible amb el descans dels veïns. Des d’Adif també es va demanar a BIMSA que uns treballs molt concrets que es feien a prop d’un dels túnels ferroviaris no es fessin durant el dia mentre hi circulaven trens. Un altre dels motius que han allargat les obres és el desviament del col·lector del carrer de l’Escultor Claperós, que s’ha plantejat diferent de com s’havia previst inicialment per evitar tallar el trànsit al carrer de Badajoz.

A més, BIMSA ha volgut dotar de més seguretat l’última fase de les obres, l’excavació en mina per sota dels quatre túnels ferroviaris, cosa que ha fet allargar també els terminis. Tot i així, asseguren que la previsió d’acabar les obres a finals de 2018 ja inclou un marge de seguretat perquè no s’hagin d’allargar més. El director tècnic d’infraestructures de BIMSA, Ernest Santolaria, ha reconegut a BTV que “l’obra subterrània és molt difícil de controlar”. El túnel viari de Glòries, que en realitat en són dos d’independents, es construeix per sota de quatre túnels ferroviaris, tres de Rodalies i un del metro.