Circulem en un bus elèctric. Ho sabem perquè no fa gaire sorroll... I perquè en el quadre de comandament hi ha aquest símbol que marca els nivells de càrrega del vehicle. És un dels dos nous busos articulats elèctrics que ha adquirit TMB. Els primers de tot l'estat de 18 metres de longitud. Un model que té dos punts forts: que es carrega molt ràpidament i que, a més, la maniobra es fa sense sortir del recorregut. Al principi o al final de la línia, quan l'autobús s'aturarà al costat d'una estació de càrrega, aixecarà un pantògraf que farà la connexió. JAVIER URIARTE, director general d'ENDESA "Es un sistema que usa un cargador ultrarápido que va conectado al pantógrafo que lleva el bus. Carga 400 quilovátios y tarda lo justo el tiempo de parada habitual al final de línia, unos cinco minutos. Carga al inicio, carga al final de la línia de manera que el bus continuamente tiene el nivel de carga del entorno del 80 %." Amb aquests ja seran cinc els busos elèctrics que circularan a la flota de TMB. En concret, aquests dos, s'incorporaran a la línia H16, que fa la ruta que va de la Zona Franca al Fòrum. MERCEDES VIDAL, presidenta de TMB "Som pioners en la incorporació de busos elèctric a la flota i això ens obliga a provar en diferents tecnologies de bus elèctric que poden oferir diferents empreses. En aquest cas, els d'aquesta tecnologia concreta, hem comprobat que van millor en aquesta línia i per aquest recorregut." Per veure'ls amb passatgers, però, caldrà esperar al novembre. Fins aleshores, aniran fent el recorregut sense passatgers per acabar d'ajustar el que calgui.

Els dos busos nous són del model Solaris Urbino i tenen com a particularitat que es poden carregar molt ràpidament. En només cinc minuts se’n reomplen les bateries i, això, sense haver de sortir de la ruta. Es farà a l’inici o al final de la línia amb estacions construïdes especialment per a això i amb les quals el vehicle es connectarà a través d’un pantògraf. Amb aquests ja seran cinc els busos elèctrics que circularan a la flota de TMB.

Per veure aquests vehicles amb passatgers, però, caldrà esperar al novembre, quan s’incorporaran oficialment a la línia H16. Fins aleshores, aniran fent el recorregut sense passatgers per acabar d’ajustar el que calgui. Els Solaris Urbino estan dissenyats per assolir 16 hores continuades de circulació a plena càrrega, pel funcionament de l’aire condicionat a l’estiu i les prestacions habituals de confort per als usuaris, com ara rampa, sistemes d’informació a bord o endolls USB  per carregar els mòbils.

Tot plegat, en el marc del projecte europeu ZeEUS, que fomenta l’experimentació al carrer amb autobusos d’emissió zero, amb l’objectiu d’extreure’n dades i ajudar els fabricants a millorar-los.