Un grup de ciclistes urbans que habitualment reivindiquen l’ús segur de la bicicleta davant de la resta de vehicles es va concentrar ahir al vespre a la part baixa del Paral·lel per deixar-hi una bicicleta blanca en memòria de la jove que va morir de matinada en xocar o ser atropellada per un taxi. La bici blanca, amb algunes flors, espelmes i dedicatòries escrites amb retolador, va quedar lligada a un fanal de la vorera ampla que hi ha davant dels Jardins del Baluard i l’antic Portal de Santa Madrona. L’accident, que segueix investigant la Guàrdia Urbana, s’hauria produït a l’altre costat de l’avinguda o bé a tocar del carril bici, que des de la darrera reforma del Paral·lel hi va pel mig, físicament segregat dels carrils per on circulen els cotxes.

La jove de 23 anys que ahir va perdre la vida en aquest punt del Paral·lel és el segon ciclista urbà que mor en accident aquest estiu. El primer va ser l’home de 41 que, el 25 de juliol, també de nit, va ser atropellat per un camió de les escombraries a la cantonada dels carrers de Floridablanca i Casanova. Davant de la repetició d’aquesta mena d’accidents, la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, que va començar divendres, reclama l’ús prioritari del transport públic i vehicles no motoritzats, però també més seguretat per als que els fan servir.

Les bicicletes fantasma

Reivindicar la seguretat dels ciclistes urbans és també el missatge que volen transmetre les bicicletes fantasma instal·lades en diferents punts de la ciutat en record de ciclistes que van perdre la vida circulant. L’última va aparèixer el 2012 lligada a un fanal del carrer de la Diputació, per recordar la dona de 48 anys que hi va morir el 2 de gener quan un camió no la va veure i va envair el carril bici per tombar cap al carrer d’Aribau. Després d’algunes setmanes, l’Ajuntament va retirar la bici blanca. Igual que quatre anys abans havia despenjat una altra bici fantasma d’un pal de Consell de Cent amb Bruc on hi va haver un altre accident mortal. En canvi, els treballadors de Parcs i Jardins han respectat durant anys la bici blanca lligada a un arbre en record de la ciclista que va morir l’any 2010 a la cruïlla de la Diagonal amb el carrer de Nàpols.

De “ghost bikes” n’hi ha a ciutats de més de 30 països. La tradició d’aquests memorials, similars a les flors i missatges que deixen els familiars de moltes víctimes d’accidents de trànsit allà on s’haguessin produït, va començar l’any 2003 a Saint Louis (Missouri). La comunitat ciclista de Barcelona en va instal·lar ahir el darrer exemplar, desitjant que fos l’últim, davant del baluard de Sant Madrona.