La sincronia entre els rellotges i els trens no sempre és tan exacta a la xarxa viària catalana. De fet, segons la Generalitat, els trens cada vegada són menys puntuals. Segons dades del govern Rodalies té un índex de retards del 16 % i els regionals arriben al 51 %. Unes xifres que es tradueixen en queixes constants dels usuaris. Molts, ja resignats. "Últimament hi sol haver bastants problemes, tant de Barcelona cap a Tortosa com a l'inrevés." "A les tardes és horrible. Mai pots comptar a quina hora vindrà." "No es siempre pero cuando hay demora hay demora." La Generalitat atribueix aquesta situació a la manca d'inversió. En el període 2014-2016 l'estat s'havia compromès a invertir 306 milions d'euros. A dia d'avui, no arriben al 2 % les obres finalitzades. Amb aquestes dades la Generalitat creu que la via de la negociació està esgotada i per això ara s'ha envoltat també del món local per fer més pressió. Avui han escenificat el front comú amb la signatura d'aquest manifest. Un document amb què demanen a l'Estat les inversions pendents i el traspàs total del servei. JOSEP RULL, conseller de Territori i Sostenibilitat "Volem tenir control dels trens, de les vies, de les catenàries, de les estacions, dels horaris i del conjunt dels serveis. I volem tenir l'agenda clara de quines inversions cal fer." JANET SANZ, tintenta d'alcalde d'Urbanisme, Ecologia i Mobilitat "Volem i necessitem un millor sistema ferroviari per a tot el transport públic de les nostres ciutats, necessitem un sistema de Rodalies del segle XXI, i no del segle XIX, que és el que tenim." Generalitat i món local, també l'Ajuntament de Barcelona, estan decidits a anar junts als tribunals per fer efectius aquests compromisos. Això serà a l'octubre a l'Audiència Nacional. El calendari podria canviar si abans Adif respon al requeriment que la Generalitat li va interposar al juny, un pas previ imprescindible abans d'anar als jutjats.

L’executiu català ja va fer un requeriment prejudicial a Adif perquè posés al dia les inversions en Rodalies, com a pas previ necessari a la presentació del recurs contenciós administratiu que farà d’aquí a un parell de mesos. Aquesta és l’única mesura que la Generalitat pot fer servir per reclamar les inversions a Adif, ja que no pot expedientar la companyia perquè no hi té relació administrativa.

La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Ecologia i Mobilitat, Janet Sanz, ha asseverat que assegurar les inversions és “una obligació que el govern de l’estat té amb tots els ciutadans”. El manifest presentat aquest dilluns restarà obert perquè altres municipis puguin anar-s’hi adherint. Des del món municipal s’ha previst, a més, l’organització d’un acte per exigir “trens dignes”.