Al carrer de Girona, els cotxes circulen en un sol sentit, però les bicicletes, ho fan en dos. Això pot ser un risc per als vianants més despistats. Per evitar ensurts, l'Ajuntament ha pintat aquest nou senyal als passos de vianants per avisar-los que han d'estar atents a tots dos costats. Una mesura que alguns troben molt útil per evitar accidents. Mentre que d'altres opinen que no és la solució més eficient. A finals d'aquest any es vol pintar aquest pictograma a tots els carrils semblants. És només una de les mesures que impulsa l'Ajuntament per promoure l'ús de la bicicleta i que ha publicat en un nou manual sobre senyalització. MERCEDES VIDAL, regidora de Mobilitat "També en semaforització i en la senyalització perquè els itineraris ciclistes estiguin més clars, saber per on ha de tirar un ciclista quan s'acaba el seu carril bici". Durant aquest mandat, el consistori vol triplicar els carrils bici a la ciutat i aprofitaran les vacances per avançar. Aquest és un dels carrers que tindrà un nou carril bici a partir d'aquest estiu. És la travessera de Gràcia. Es construirà durant els mesos de juliol i agost. A partir de llavors, els ciclistes tindran un espai propi entre els carrers de Bailèn i de Cartagena. Us ho ha explicat, des de la travessera de Gràcia, Laura Arias.

L’Ajuntament ha desenvolupat el Manual per a la senyalització urbana editat l’any 2014 amb un document específic sobre els carrils bici. L’objectiu és sobretot unificar criteris de cara al desplegament de nous carrils per a bicicletes, atès que la xarxa es vol ampliar dels 116 quilòmetres actuals fins als 308 en menys de quatre anys. Per això, aquest document planteja dissenys de diverses mides a implantar en carrers de 6, 10, 15 o 20 metres d’amplada. També concreta nous criteris de senyalització per a aquests carrils, els elements que els han de delimitar i la forma dels aparcaments de bicicletes.

Una de les novetats més visibles en la senyalització dels carrils bici és el nou pictograma per alertar els vianants que creuen un carril bici que els ciclistes potser hi circulen en tots dos sentits, o bé en sentit contrari al dels cotxes de la resta de carrils. Aquesta setmana ja s’ha pintat aquest senyal al carril bici del carrer de Girona i durant el mes d’agost s’aplicarà a les vies ciclistes més conflictives de la ciutat. L’objectiu del consistori és tenir-les totes pintades abans de final d’any. Pel que fa als nous carrils bici, tots els d’aquestes característiques es crearan ja amb el nou pictograma incorporat.

Una altra de les novetats és la creació de zones avançades per a bicicletes davant de tots els cotxes del carrer. Seran com les que s’han implantat els darrers anys per a motocicletes, tot i que l’objectiu és bastant diferent: mentre que amb les motos es tractava d’evitar que es quedessin entre els cotxes amb el semàfor en vermell i poguessin arrencar abans, pel que fa a les bicis només es tracta de facilitar que, quan el semàfor està en vermell, puguin passar del carril bici a la banda contrària del carrer.

L’estudi actualitzat del funcionament i la senyalització dels carrils bici de la ciutat ha aprofundit especialment en el tema dels semàfors, per fer-ne algunes propostes de millora que, sobretot, volen facilitar i deixar clar en tots els punts als ciclistes cap a on poden anar quan s’acaba un carril bici.

Més seguretat i menys conflictes

L’objectiu de tota la nova senyalització és millorar la seguretat dels ciclistes, reduir els conflictes amb els vianants i reforçar la connectivitat de les vies. Segons la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, “els criteris s’han consensuat amb les entitats ciclistes” en el marc del Pacte per la Mobilitat. També s’ha tingut en compte l’experiència de la Guàrdia Urbana a l’hora de resoldre situacions conflictives amb els vianants o amb els altres vehicles. Vidal explica que hi ha actuacuions prèvies al manual que s’han mantingut com a prova pilot i que, quan acabin, s’avaluaran: “el que funcioni s’incorporarà a l’estratègia ciclista i el que no funcioni, no continuarà endavant”, diu.

El Manual de disseny de carrils bici també en preveu noves tipologies en zones 30, on tota la resta de vehicles també estan limitats a aquesta velocitat. Aquests carrils 30 eren un projecte ja licitat en el mandat anterior, que el govern actual no ha volgut aturar perquè “com a prova pilot pot servir”, però “si tenen una valoració negativa doncs no continuaran”, explica la regidora.

El Pla de mobilitat urbana planteja un desenvolupament de la xarxa de carrils bici per passar de l’actual cobertura del 72 % de la població al 98 %, amb l’objectiu d’incrementar el 67 % els desplaçaments en bicicleta. L’Estratègia de la bici de l’actual govern municipal implica dur a terme més de 100 actuacions en diferents vies i carrers de la ciutat per dotar-los de carril bici o d’un itinerari ciclista durant aquest mandat. Aquestes obres haurien de permetre triplicar els quilòmetres de la xarxa cicloviària de la ciutat.