Aquest grup de nois i noies han començat amb mal peu les vacances de juliol. El motiu: els problemes amb el seu vol de Vueling. Ara decideixen quines de les opcions prefereixen: canvi de vol i esperar, o devolució de l'import. Sigui com sigui el seu cas no és únic. Aquest dissabte, endemà d'una jornada amb molts problemes, la calma NO ha tornat a l'aeroport del Prat. I el malestar és més que notable entre els usuaris. Les cues davant del mostrador de reclamacions de la companyia en són, de nou, el resultat. "Portem aquí des de les 16.30 de la matinada, sortia l'avio cap a les 18.45 cap a Anglaterra, problemes amb el check in, no ens donen solucions amb el check in, no ho podem fer, no podem treure els bitllets i bé, aquí portem en una cua 5 hores, arribem aquí, ens passen de persona en persona, no ens donen solucions." "I bueno ens han estat passant d'un lloc a un altre, d'una casilla cap a una altra fins que al final ens n'anem al check in d'última hora i quan hem anat ens han dit que ja estava tancat que no podíem marxar." Malestar per les cancel·lacions, però també pels retards que, en molts casos, són de fins a tres hores, fins i tot més. Un ambient de tensió que contrasta amb el silenci de Vueling, que malgrat les disculpes d'ahir del director comercial, continua avui sense donar gaire informació, una de les màximes queixes dels viatgers. "Por mucha tecnologia que haya, por mucha informática, pero realmente estamos siguiendo aborregaos, porqué aquí la cola que hay pues fijate, y yo creo que estas son cosas que se deberian organizar bien ya de una vez." Fonts de l'areolínia insisteixen, com a únic argument, que les incidències són fruit d'un problema operatiu de l'empresa.

La majoria de vols cancel·lats aquest matí eren de sortida, alguns amb destinació a Palma de Mallorca, Almeria, Màlaga o Alger; també se n’ha anul·lat un d’arribada que venia des de París. La companyia ho atribueix a “motius operacionals”. La situació és la mateixa que durant l’última setmana, però aquest dissabte s’agreuja pel fet de coincidir amb l’operació sortida de vacances de juliol. Mentrestant, els passatgers afectats es queixen de no rebre cap tipus d’explicació ni alternativa per part de Vueling.

A les pantalles de l’aeroport, el missatge de vol “cancel·lat” s’ha substituït pel de “tancat”, malgrat ser igualment operacions anul·lades. Una altra de les imatges d’aquest dissabte és la de passatgers que s’han quedat a la zona d’embarcament després de facturar, però que no han pogut agafar el vol perquè tots els seients estaven ocupats. Segons Vueling, això és conseqüència d’haver reubicat molts passatgers que no van poder viatjar en dies anteriors. La desesperació dels passatgers creix per moments i s’ha traslladat a les xarxes socials, des de les quals aprofiten per manifestar el rebuig a l’aerolínia.

En total, hi havia 904 operacions programades aquest dissabte a l’aeroport del Prat, de les quals gran part eren de Vueling. Entre els més de 160.000 passatgers que avui passaran per l’aeroport, n’hi ha molts d’afectats pels retards i les cancel·lacions de la filial de baix cost d’Iberia, que esperen a les portes d’embarcament de l’avió. Les destinacions aquest matí eren Amsterdam, Lió, Màlaga i Eivissa. Als passatgers d’aquesta última, se’ls ha justificat que l’endarreriment és a causa de reparar el telèfon de cabina, que s’ha avariat.

Aquest matí, prop de 150 persones feien cua davant dels mostradors de Vueling per reclamar els vols que han estat anul·lats. A la tarda la cua ha minvat, però es manté constant el degoteig de passatgers que hi acudeixen per buscar solucions als efectes dels retards o pels vols d’enllaç que han perdut. El director comercial de la companyia, David García Blancas, va demanar ahir disculpes per la situació i, en declaracions a Efe, va assegurar que s’estan oferint canvis gratuïts durant 15 dies, a més el reemborsament del bitllet. Davant la gran quantitat de gent afectada per la crisi, una unitat armada dels Mossos d’Esquadra patrulla a prop de les oficines de l’aerolínia i de la zona de facturació per evitar disturbis.

Els retards i les cancel·lacions de vols s’allarguen des de ja fa gairebé una setmana. De fet, al principi, Vueling va justificar que la situació era conseqüència de les vagues a França, Itàlia o Bèlgica, però divendres l’empresa va reconèixer que es deu sobretot a motius “operacionals”. Aquest cap de setmana hi ha vaga a GroundForce, que presta serveis a Vueling en aeroports portuguesos. Al Prat fa vaga el personal de Swissport que neteja avions d’algunes aerolínies, però no de Vueling.

El comitè d’empresa de Vueling ha emès un comunicat en què atribueix el caos operatiu de la companyia a la “nefasta gestió i previsió” de l’anterior directiva. Enmig de tota la crisi, la companyia va publicar ahir una oferta a Infojobs per trobar un nou director de planificació a l’aeroport del Prat.

La indignació i la resignació es combinen entre les víctimes del caos de Vueling a l’aeroport del Prat. Aquest matí, alguns testimonis explicaven que, tot i trobar-se a les portes de poder embarcar i que l’avió era allà, no ho podien fer perquè no hi ha personal, així que ells mateixos ocupen els llocs de facturació de la companyia.