A l’estat espanyol es diagnostiquen més de 100.000 casos anuals de càncer de pell, amb una incidència de 250 casos per 100.000 habitants cada any, una xifra que es considera alta i que va en augment des dels anys 90. Malgrat que es diagnostica moltes vegades de forma incipient, perquè s’han millorat molt les eines per detectar-lo, la mortalitat també creix, i hi ha molts tumors que continuen diagnosticant-se tard.

Precisament aquest càncer, si es detecta en fase inicial, té un dels millors pronòstics de curació. Per això és tan important prendre consciència de quan s’ha d’anar al metge. De fet, la novetat de la campanya és que per primer cop les farmàcies van més enllà dels consells sanitaris i aposten per fer una avaluació inicial dels factors de risc dels usuaris, i així valorar si convé derivar-los a un especialista.

Les farmàcies assumeixen un breu qüestionari amb preguntes relacionades amb antecedents familiars o el control dermatològic. Després el farmacèutic mira si la persona atesa té més de 10 lesions pigmentades al braç, i finalment l’orienta de les mesures de prevenció en funció del seu risc. En cas que no en presenti, se li entrega un fullet amb consells sanitaris sobre com protegir-se del sol adequadament. Però si n’hi ha, a més dels consells sobre protecció solar, se li recomana fer una revisió mèdica amb urgència.

Més de 2.500 persones ja han participat en la campanya, que durarà fins al pròxim 13 de juny, el Dia Europeu de la Prevenció del Càncer de Pell. Totes les dades recollides pels farmacèutics s’analitzaran per saber millor la conducta de la gent i afinar millor la prevenció i detecció precoç d’aquest tipus de càncer.