Es tracta d’un dels compromisos del Pla d’actuació municipal (PAM) i una de les iniciatives que ha recollit més suports en el procés de participació Decidim.Barcelona.

El preu del telèfon 010 està regulat per ordre ministerial i les trucades a aquest número no estan recollides en els paquets de tarifa plana dels operadors. Actualment, el cost és de 0,373 euros l’establiment de trucada i 0,089 el cost de cada minut, IVA inclòs. En aquest sentit, el 2015 el cost estimat per als barcelonins va ser d’1.252.000 euros, dels quals l’Ajuntament va percebre 425.000 euros. Amb el canvi de modalitat, el consistori deixa d’obtenir aquests ingressos i haurà d’abonar uns 200.000 euros a l’any, sense cost per a la ciutadania. El tinent d’alcalde de Drets Civils, Transparència, Participació i Esports, Jaume Asens, ha explicat que també es treballa per incrementar la tramitació de gestions per via telefònica per reduir-la a les oficines d’atenció ciutadanes (OAC).

Amb aquesta mesura, Barcelona es convertirà en la primera ciutat catalana que aplicarà un cost zero al servei telefònic d’atenció ciutadana. L’any passat, el telèfon 010 va atendre més de 600.000 trucades.