Un raper que explica en profunditat el llibre de Harper Lee 'Matar un rossinyol', o bé una noia mexicana que recomana llegir la història medieval 'El Conde Lucanor', escrita el 1300. Són l'anècdota d'aquest fenomen mundial que aconsegueix que els joves devoradors de llibres, principalment novel·la fantàstica, facin arribar la seva passió a una audiència mundial mitjançant YouTube. Ho acostumen a fer des de casa seva amb un petit trípode, una càmera i un micro. Com la Marta, que està a punt de penjar el seu vídeo número 100 i que amb els seus 16 anys, acabats de fer, és una de les booktubers en català amb més experiència. Aquest és el seu objectiu. MARTA BOTET, booktuber i bloguera "M'ha passat amb gent de la meva classe que els he recomanat un llibre i diuen 'ara m'agrada llegir', m'han enviat mails classes d'altres escoles que em diuen 'ens has inspirat a llegir un llibre' o fer un treball com els teus clips de lectura o recomanacions de llibre. Per tant el millor aspecte és escampar la lectura." La Marta és una excepció en un univers de booktubers en què el castellà segueix sent l'idioma més utilitzat. El gallec Sebastián Mouret i el seu "col·leccionsita de mons" és un dels més seguits. O bé el canal de l'escriptor Javier Ruescas, que a més dóna consells de com ser un bon booktuber. Tots tenen en la personalitat una de les claus del seu èxit i tots han aconseguit que la lectura passi de ser un acte solitari a un joc en comunitat. MARTA BOTET "Una de els pors que la gent té a llegir, llegir com a paraula tabú, el fet que t'aïlla de la societat, jo crec que si la gent pensa que llegir t'aïlla de la societat, s'ha de trobar la manera de trencar amb aquest estereotip. Els booktubers i els bloguers de llibres han trobat una manera de trencar-lo per complert, ara et llegeixes un llibre, penges un vídeo parlant d'aquest llibre fas que una altra persona es llegeixi aquest vídeo, et comenti m'he llegit aquest llibre, o em ve de gust llegir aquest llibre." Les editorials saben que les vendes de llibres són més sucoses entre els 14 i els 25 anys i per això s'han afanyat a inundar els booktubers amb les seves novetats, per tal d'aconseguir que els autors que treballen per a ells tinguin el màxim de ressò possible. Una allau que els joves booktubers gestionen com poden, un petit peatge que han de pagar per engreixar les seves lleixes i aconseguir allò tant difícil: que llegir moli molt.

Bona part dels fenomens a les xarxes socials acostumen a néixer als Estats Units i aquest no ha estat una excepció. Fa més de 10 anys que els llibres han fet acte de presència als vídeos que els usuaris pengen a YouTube. La majoria són joves d’entre 14 i 25 anys que tenien prèviament un blog literari i que després van fer el pas a la plataforma de vídeos de Google. Hi expliquen la seva passió per la lectura amb un llenguatge proper i utilitzant muntatges àgils d’imatges amb alguna senzilla postproducció. La clau de l’èxit, com en el cas dels youtubers, rau en la personalitat del bibliotuber, que a més ha de fer atractiu un llibre, un repte que no està a l’abast de tothom.

Com ho fan? D’entrada no sempre el llibre és el centre d’atenció: els subscriptors d’aquests canals de llibres acaben compartint algunes anècdotes de la vida del “booktuber” i aquest, per la seva banda, té tot un seguit d’eines per fer més atractives les seves produccions. Existeixen els “challenges” o reptes entre bibliotubers; els “booktags”,  una tria de llibres sobre la mateixa temàtica; els “book hauls”, és a dir, les xifres de compres de llibres que s’han fet, per exemple, en un mes, i que acostumen a ser de gran quantia; i, finalment, les “ressenyes“, les més interessants, ón el “booktuber” explica un llibre que li ha agradat. Un món que està en plena transformació i que moltes vegades afegeix entrevistes a autors o, fins i tot, vídeos ens què participen altres “booktubers”.

Gran part de la producció, a banda de l’anglesa, la trobem en castellà i els reis, com acostuma a passar a YouTube, són els mexicans. Las palabras de Fa pot arribar a sumar 400.000 reproduccions en un vídeo, no ho oblidem, sobre llibres. Si bé encara estan lluny dels dos milions d’algunes pàgines nord-americanes, tots aquests canals de YouTube aconsegueixen l’objectiu de guanyar espectadors i aficionats a la literatura. Si bé alguns busquen la fama a qualsevol preu, la majoria volen que cada cop hi hagi més lectors i, d’aquesta manera, guanyar una comunitat més nombrosa. Sembla, doncs, que llegir llibres ja ha passat de ser un acte privat a ser una espècie de joc en comunitat gràcies a les xarxes socials.