Aquest semàfor de Meridiana amb Fabra i Puig aquest matí ha estat en verd durant mig minut. Amb aquest temps, els vianants han de travessar vuit carrils: quatre en sentit Vallès i quatre més cap a Barcelona. De seguida, comença a parpellejar i es posa en vermell. Alguns arriben a la vorera justos, d'altres es queden pràcticament al mig de la carretera. També hi ha però qui abans de passar, s'ho pensa dues vegades. "He visto que estaba casi intermitente y entonces espero a la próxima. El porqué: el paso es muy largo. No dá tiempo." Tot i la previsió, però, s'ha quedat al mig i això és el que els passa a molts. Sobretot, a la gent gran. "Han de fer el primer tros, quedar-se al mig, esperar amb el perill que això representa també." "Intentem buscar un racó entre el semàfor i la càmara que hi ha allà. És una mica un aixopluc perquè et quedis una mica més reservat." Per solucionar-ho, l'Ajuntament preveu allargar el temps de pas d'alguns semàfors i eixamplar la vorera d'aquesta cantonada per reduir, així, la distància de l'encreuament. A banda, però, també vol millorar la seguretat dels espais de refugi. JANET SANZ, tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat "Aquestes van ser algunes mesures que a curt termini ja vam presentar per dir: mentre anem decidint com ha de ser aquesta transformació, això ja ho podem impulsar." Entre les mesures, també hi ha la de fer un nou pas de vianants entre l'estació de Sant Andreu Arenal i el Parc de Can Dragó per evitar, per exemple, que algú s'hi atreveixi a travessar. A banda d'aquestes actuacions, que s'implementaran aquest any, l'Ajuntament continua treballant amb veïns i entitats la futura remodelació de l'avinguda per convertir-la en un eix cívic. A la Taula de Participació, s'hi afegiran ara les escoles i els comerciants de l'entorn. Es preveu que a finals d'any es presentin els resultats i s'encarregui el projecte executiu de la futura Meridiana. Una de les últimes peticions dels veïns és que la transformació de la Meridiana arribi fins del Pont de Sarajevo. Asseguren que també afecta la mobilitat dels veïns de la zona nord de Nou Barris.

Concretament, hi haurà un nou pas de vianants per unir l’estació de Sant Andreu Arenal amb el parc de Can Dragó. En aquest tram de la via són freqüents els refugis per a vianants enmig de l’avinguda: unes illes que estan anivellades amb la calçada del trànsit rodat, fet pel qual els veïns s’hi senten desprotegits. Per això, també s’ha previst urbanitzar aquests refugis per a vianants i incorporar-hi elements de seguretat.

Pel que fa a la resta de passos de vianants, es preveu modificar-ne la geometria i adaptar-los al recorregut que fan habitualment els veïns en creuar la via. Una altra mesura destacada és revisar el temps que els semàfors es mantenen en verd perquè hi passin els vianants. Avui mateix, per exemple, els vianants tenen 35 segons per creuar els set carrils de l’avinguda, un temps insuficient per a persones amb limitacions de mobilitat i molt just per a tothom, que es veu obligat a travessar gairebé corrents.

Tots aquests canvis en la senyalització tenen un pressupost de mig milió d’euros i s’espera que quedin enllestits en els propers mesos. Mentrestant, el consistori continuarà les reunions amb la Taula de Participació, a la qual s’afegiran també les escoles i comerciants de l’entorn. Es preveu que a finals d’any s’encarregui el projecte executiu de la futura Meridiana.


Les reunions de la taula van començar al novembre i una de les peticions més importants dels veïns és que l’avinguda arribi fins al Pont de Sarajevo, a Nou Barris. També demanen menys carrils de circulació i disminuir la velocitat del trànsit per tal de reduir-ne la contaminació acústica. D’altra banda, reclamen més zones verdes i infantils, a més d’una millora en la il·luminació de la via.

Pel que fa als ciclistes, el desig és que el carril bici segregat a la calçada s’allargui fins al final de l’avinguda. Ara mateix només arriba fins a la cruïlla de la Meridiana amb el carrer de València i, a partir d’aquí, les bicis han de conviure amb els vianants a les voreres.