Segons la portaveu de la Xarxa d’Escoles Insubmises, Belén Tascón, les proves no tenen en compte ni les particularitats dels estudiants ni l’entorn dels centres. “Representen una fotografia d’un moment concret, una fotografia igual per a tothom. Però els sectors econòmics són diferents, els alumnes i les escoles també. Hi ha diferents projectes i es valoren de manera igual”, explica Tascón.

En una entrevista a Barcelona FM, la portaveu de la xarxa ha assegurat que no fer les proves no té cap tipus de repercussió en els alumnes perquè “la legislació no estableix conseqüències”. Segons Tascón, són unes proves diagnòstiques que avaluen com funciona el centre i no tenen repercussió en l’expedient acadèmic dels alumnes.

El boicot, una tendència creixent

La xarxa calcula que 180 famílies han decidit que els seus fills no facin les proves, d’un total de més de 13.400 alumnes que sí que s’estan avaluant aquest dimecres i dijous. A tot Catalunya més de 77.000 estudiants s’han sotmès a aquest control, que es fa en 2.200 centres de tot Catalunya, i 300 famílies aproximadament han optat per no fer-les.

Tascón explica que la insubmissió a aquest tipus de proves és també creixent en altres comunitats educatives. A Anglaterra, per exemple, 40.000 famílies s’han negat aquest curs que els seus fills fessin les proves estàndard d’avaluació de primària.