Des que es va iniciar el conflicte laboral al metro, el sindicat CGT publica sovint a Twitter fotografies d'una mena de tiquets que ens donen les claus per entendre qué reivindiquen. En aquest tuit, per exemple, assenyalen que hi ha estacions de la Línia 4 sense cobrir i sense personal per obrir-les. Aquests tiquets els imprimeix el sistema de TMB que reparteix el personal a les parades. La numeració que hi ha al costat de les hores correspon a les estacions. Per exemple, la 414 és l'estació de Besòs de la línia groga. Això ens indica que en aquestes franges de temps, no hi ha cap agent assignat per ser-hi presencialment. Segons els sindicats de metro, un dels motius que fa que el servei s'hagi alentit és la manca de personal a les estacions que obliga els maquinistes a fer-se càrrec d'incidents. A la Línia 5 en estacions com Hospital Clínic o la de l'Hospital de Sant Pau on ens trobem ara mateix es produeixen sovint incidències relacionades amb passatgers indisposats o marejats. Ens aquests casos i quan no hi ha cap empleat a la parada, el conductor ha d'aturar el comboi i fer-se responsable de l'usuari indisposat fins que arribi un agent d'atenció al client o directament l'ambulància. ÓSCAR SÁNCHEZ, portaveu del Comitè d'Empresa de Metro "La falta de personal tanto en trenes como en estaciones com en mantenimiento hace que el tiempo de afectación de una incidencia sea mucho mayor. Nos estamos encontrando incidencias que no tienen personal físicamente en la estación y eso hace que el tren esté más tiempo parado." Precisament, un dels temes que hi ha sobre la taula de negociació entre l'empresa i els sindicats és l'organització de la feina i les categories professionals.

Des que es va iniciar el conflicte laboral al metro, el sindicat CGT publica freqüentment a Twitter fotografies d’una mena de tiquets que ens donen les claus per entendre què reivindiquen. Aquests tiquets els imprimeix el sistema de TMB que reparteix el personal a les parades.

En alguns tuits, per exemple, assenyalen que hi ha estacions de la Línia 4 sense cobrir i sense personal per obrir-les. La numeració que hi ha al costat de les hores correspon a les estacions. Per exemple, la 414 és l’estació del Besòs de la línia groga. Aquests documents indiquen que en les franges de temps especificades no hi ha cap agent assignat per ser-hi presencialment.

A la part inferior d’aquests tiquets sota el títol ‘Piezas apertura/cierre no asignadas’ consten les estacions que no s’han obert o tancat amb personal de metro. En aquestes ocasions, els agents de seguretat s’encarreguen de fer-ho però els sindicats denuncien que no fan les mateixes tasques que un empleat de TMB, com comprovar el funcionament de les escales mecàniques o els ascensors.

Segons fonts sindicals, un dels motius que fa que el servei s’hagi alentit en els últims mesos és la manca de personal a les estacions que obliga els maquinistes a fer-se càrrec d’incidents com ara un passatger marejat. Quan no hi ha cap empleat a la parada, el conductor ha d’aturar el comboi i fer-se responsable de l’usuari indisposat fins que arribi un agent d’atenció al client o directament l’ambulància. “La falta de personal tant en trens como en estacions o manteniment fa que el temps de l’afectació sigui major”, ha explicat Óscar Sánchez, portaveu del Comitè d’Empresa de Metro.

Des de l’any 2004 i arran d’un canvi de categories professionals, la majoria dels treballadors de metro condueixen trens i quan no ho fan, també són agents d’atenció al client. Anteriorment, només feien un dels dos càrrecs: o eren maquinistes, o eren caps d’estació. Precisament, un dels temes que hi ha sobre la taula de negociació entre l’empresa i els sindicats és la producció, l’organització de la feina i les funcions de cada treballador. L’empresa ha plantejat mesures organitzatives, com ara la creació d’un nou torn de treball, que millorarien la cobertura d’estacions. Però segons TMB, fins ara no ha estat possible abordar aquest àmbit, ja que la part social ho ha desestimat mentre no s’acordi la qüestió salarial.

El model operatiu vigent al metro preveu un empleat per estació i tren

Segons TMB, l’organització de personal al suburbà preveu un treballador en cada estació però això pot no complir-se en alguna circumstància. Els motius que esgrimeix l’empresa són, per una banda, “un nivell anormalment elevat d’absentisme” i la “consigna donada pels sindicats de no col·laborar fent hores extres que permetrien cobrir absències o necessitats sobrevingudes”. Segons fonts de TMB, els retards en la circulació de trens que pateix la xarxa des del gener, que allarguen els temps de conducció, van en detriment de la dedicació de personal a estacions.