És un dels accidents més greus dels darrers 16 anys i el que va fer saltar totes les alarmes. Hi van morir 13 persones i, segons ha confirmat avui el conseller d'Interior, cap NO duia el cinturó de seguretat. Per això, les campanyes de sensibilització ciutadana per incrementar-ne l'ús seran un dels principals eixos de treball. JORDI JANÉ, conseller d'Interior "Massa persones no porten el cinturó quan viatgen en autocar, aquesta és una dada objectiva que malauradament, arran de l'accident de Freginals, empíricament vam constatar." Entre el paquet mesures, també n'hi ha que fan referència al vehicle, com que s'hi incorpori un avís acústic per excés de velocitat. I un altre dels principals cavalls de batalla és minimitzar el factor humà, amb propostes com que hi hagi sempre dos conductors en viatges llargs o nocturns. Això, després que la investigació de l'accident a Freginals apunti l'errada humana com a causa més probable. JOSEP RULL, conseller de Territori i Sostenibilitat "Era absolutament necessari, d'una situació d'emergència com la que vam viure, com la que vam patir, poder-ne treure conclusions. Creiem que hi ha recorregut per fer millor les coses // i no ho hem volgut fer en calent, no ho hem volgut fer ni l'endemà ni la setmana després de l'accident." També es proposa crear una llista amb les dades personals dels passatgers per facilitar l'atenció a les víctimes en cas d'accident.

Un mes després de l’accident d’autocar de Freginals, en què van morir 13 persones, la Generalitat ha presentat un document que s’estructura en vuit àmbits de millora per reduir al màxim els accidents de trànsit en aquest tipus de vehicles i les conseqüències que puguin tenir. Tot i que, segons ha explicat el conseller d’Interior, Jordi Jané, no hi ha gaires accidents d’autocar, quan es produeixen solen ser molt greus.

De l’anàlisi del que va passar en l’accident de Freginals se n’han extret, entre altres conclusions, que cal fomentar l’ús del cinturó de seguretat, sobretot tenint en compte que segons Interior cap de les 13 víctimes mortals del sinistre no el portava. Aquest, però, és només un dels àmbits en què, segons han explicat, cal treballar. Pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, “era absolutament necessari, d’una situació d’emergència com la que vam viure, com la que vam patir, poder-ne treure conclusions: creiem que hi ha recorregut per fer millor les coses”.

Un altre dels principals cavalls de batalla és minimitzar el factor humà, amb propostes com que hi hagi sempre dos conductors en viatges llargs o nocturns. Això, després que la investigació de l’accident a Freginals hagi descartat una fallada mecànica del vehicle i també que la causa de l’accident fos l’estat de la via. Tot plegat, segons han explicat, apunta per ara l’errada humana com a causa més probable.

Entre el paquet mesures, també n’hi ha que fan referència al vehicle, com que s’hi incorpori un avís acústic per excés de velocitat. I, igualment, es proposa crear una llista amb les dades personals dels passatgers per facilitar l’atenció a les víctimes en cas d’accident.

Les propostes, a debat amb el sector

Amb el document sobre la taula, la intenció del govern català és consensuar les mesures amb el sector del transport de viatgers per carretera, des de la patronal fins a associacions d’usuaris o treballadors. Un debat que es preveu que tingui lloc en unes jornades previstes entre finals de maig i començaments de juny.

L’objectiu és pactar el document abans del mes d’agost per poder aplicar les mesures acordades al més aviat possible. Tot i això, la Generalitat només podrà implantar de manera immediata aquelles en què té competències, com les campanyes de sensibilització per al cinturó de seguretat o la confecció de llistes de passatgers. La resta s’hauran de negociar amb el govern central o fins i tot amb la Unió Europea.