Més de 500 persones i fins a cinc hores de cua. Aquest és el panorama al qual s'han hagut d'afrontar els clients de Vueling després de les cancel·lacions aquesta tarda de diferents vols, en especial el de Milà, que ha enviat en orris les vacances de més d'un. "Tres dias teníamos de vacaciones porqué nos ibamos hoy y estàbamos, martes miercoles y jueves y no veniamos el viernes nos han chafado las..." "Y después tenmgo vuelo para Estambul, así que, estoy loco no sé cuando voy a lllegar y tengo todo pago, y estoy en el horno." També és el cas de l'Elisenda, que ha esperat dos mesos per poder veure el seu xicot a Frankfurt, i el seu viatge romàntic de deu dies es pot veure reduït dràsticament. "I clar vaig el divendres i ja no estaré deu dies hi serè cinc." Aquest turista de Rosario ha hagut de pagar fins a 2.500 euros per arribar a Milà i no perdre la resta de connexions que ja tenia pagades per arribar a l'Argentina. "Y más ahorita con la situación, me imagino que todos los hospedajes estan llebnos y caros, entonces sí es difícil pero no tenemos otra salida." Des dels taulells d'atenció al client de Vueling ofereixen opcions per sortir dimecres o divendres en avió. Els que s'han de quedar a Barcelona ja es comencen a organitzar en grups per mirar de trobar un hotel que la companyia no els facilita. I quan l'avió no és una opció molts intenten trobar un altre mitjà de transport alternatiu aquesta cua és per intentar tornar a casa ja sigui en tren, ja sigui en autobus o fins i tot en vaixell. Aquest matrimoni francès ha de començar a treballar demà a Niça. Finalment han trobat una combinació de tres trens diferents per poder arribar al seu destí.

L’Aeroport de Barcelona – el Prat viu un dilluns complicat, a causa de la vaga de controladors aeris que s’ha convocat en tots els aeroports francesos per protestar per la reducció d’efectius i per denunciar que s’hagi decidit no substituir entre el 20 i el 35 % del personal que es jubila. Les afectacions no només són per als vols que aterren en algun d’aquests aeroports, sinó que afecten tot el trànsit que vola per la zona on  s’està fent la vaga, que està convocada fins a les 6 h d’aquesta matinada.

Aena ha comunicat que aquest dilluns a l’aeroport del Prat s’han hagut de cancel·lar un total de 69 vols, un 9 % del total d’operacions previstes. Es tracta de 16 connexions directes amb França i 53 vols amb destinació a altres punts d’Europa que han afectat companyies com Air France, Iberia o Ryanair. La línia de baix cost d’Iberia, Vueling, ha estat una de les més afectades, amb 28 cancel·lacions.

Els punts d’atenció al client d’aquestes aerolínies són un anar i venir constant de passatgers que esperen informació sobre el seu vol, una incertesa que genera llargues cues davant de les oficines. En el cas de Vueling, per exemple, les cues superen les tres hores i els usuaris es mostren enfadats per la manca d’informació i solucions per part de les aerolínies.

De fet, com que les companyies no ofereixen hotels als afectats perquè la vaga és una causa aliena, alguns viatgers han decidit fer nit a l’aeroport i, d’altres, molts de francesos, busquen alternatives per tornar a casa. També hi ha qui ha hagut de passar la nit a l’aeroport esperant una alternativa al seu vol. L’inici de les vacances de Setmana Santa i els problemes per circular per l’espai aeri francès dificulten la recol·locació dels passatgers, que probablement no es farà efectiva fins a aquest dimecres.

Consells per als viatgers afectats

Per evitar més aglomeració de passatgers, Aena recomana a través de les xarxes socials que, abans de desplaçar-se fins a l’aeroport, els usuaris confirmin el vol amb la seva companyia. Per la seva banda, l’Agència Catalana de Consum (ACC) recomana que els passatgers afectats conservin tota la documentació del vol (reserva, bitllet, targeta d’embarcament) i també les despeses generades arran de la cancel·lació.

En casos com el de la vaga d’aquest dilluns, l’agència recorda que els passatgers no tenen dret a rebre una compensació addicional però sí que poden triar entre “la devolució de l’import del bitllet o un mitjà de transport alternatiu”. La companyia també ha d’oferir menjar i beguda, allotjament en un hotel i mitjans per comunicar-se.