Aprendre a tocar el violí i el violoncel a l’escola pública pot semblar un luxe per a moltes famílies. Uns 50 estudiants de tercer a cinquè de primària de l'Escola Baró de Viver tenen aquesta oportunitat. Cada dimarts hi dediquen entre 45 minuts i una hora. De moment, ja han aprés fins i tot, algun truc per agafar els instruments. MAR BARBI, alumna de l’Escola Baró de Viver "Posem una esponja darrere del violí, agafada amb una goma de plàstic, per no fer-nos mal l'espatlla." AYOUB ABARCACH, alumne de l’Escola Baró de Viver "S'ha d'agafar bé i s'ha de tocar amb molta cura." A més d'aprenentatge instrumental i postura corporal, el projecte 4 cordes potencia les intel·ligències personals i les relacions amb els companys. LAIA SERRA, coordinadora de 4 cordes "Hi ha una part de connectar amb el desenvolupament personal, de relacionar-se, de poder parlar-se de manera positiva, de poder veure's qualitats positives els uns als altres." La importància d'aquest projecte, impartit per una cooperativa cultural de Mataró, és que el treball a l'aula es pot traslladar a la vida diària. MAICA JIMÉNEZ, directora de l’Escola Baró de Viver "Els ensenyem a creure en ells mateixos i resoldre els seus propis conflictes amb la resta i saber relacionar-se amb l'entorn i saber que ells poden ser capaços de millorar aquest entorn." Segons la directora, les famílies estan molt entusiasmades amb aquest projecte. Els alumnes també, ja han fet alguna actuació fora de l'escola. A final de mes seran els teloners d'un concert al centre cívic de Baró de Viver.

Una cinquantena d’alumnes de tercer, quart i cinquè de primària de l’escola Baró de Viver participen en el projecte musical anomenat “4 cordes”. L’activitat es fa els dimarts al matí i cada sessió dura entre 45 minuts i una hora. Els infants hi aprenen moviment corporal, la tècnica de cadascun dels instruments, i també milloren la relació entre alumnes a través de la música.

El programa “4 cordes” està finançat pel districte de Sant Andreu i per l’Obra Social de ‘La Caixa’. El centre ha comprat els 30 instruments necessaris per desenvolupar l’activitat. Les famílies també s’hi impliquen, com a principals espectadores dels concerts que es programen. Diuen els responsables que “per aquests infants és una gran oportunitat educativa ja que els permet desenvolupar un conjunt de competències que els seran molt útils a la vida, com ara treballar les intel·ligències personals i interpersonals, conèixer-se a ells mateixos, treballar en equip, confiar en els companys, i ajudar-se els uns als altres.”

4 cordes és una iniciativa de la cooperativa Musicop, una entitat de Mataró que es dedica a la gestió de projectes educatius, socials i culturals. Asseguren les responsables del projecte que “el violí i el violoncel són uns instruments de corda que, tot i que són complexos, permeten als nens aprendre música d’una manera senzilla perquè sonen bé des del principi. Els nens i les nenes tenen la sensació que avancen ràpidament amb l’instrument”.

L’Escola Baró de Viver és el primer centre de la ciutat a on es desenvolupa. Els alumnes que participen en el programa 4 cordes ja han actuat al centre cívic del barri. El proper concert el faran el 26 de febrer a les 20 h, en què actuaran com a teloners d’un concert de música clàssica al Centre Cívic Baró de Viver.