El més puntual aquest matí ha estat l'hora d'inici de la vaga. A partir de les deu, els metros han començat a arribar cada cop més espaiats. Fins que els serveis mínims s'han reduït al 20 per cent previst i la freqüència de pas ha superat fins i tot els 20 minuts. "He estado esperando por lo menos 25 minutos en Llucmajor." "Tinc una entrevista de feina aquí a Urquinaona, encara puc anar caminant, però el que està passant no tenia ni idea." "Arribarem tard a treballar. L'espera entre metro i metro és de més de 20 minuts i hem de fer cua al torn per entrar d'un en un a l'andana." Per dissuadir d'utilitzar el metro, s'han reduït les màquines validadores. Tot i això, les aglomeracions han estat inevitables tant a dins dels vagons com a les andanes. Per megafonia, missatges demanant prudència. Finalment no ha calgut, però, tancar cap estació, com s'havia plantejat TMB. Sí que s'han tancat alguns accessos, una quarantena a tota la xarxa, per controlar millor el flux de passatgers dins de cada estació. Per a molts, ha estat un matí complicat, d'espera i resignació. "Serà molt difícil arribar a casa a l'hora i he d'anar a acompanyar la meva mare a comprar, ajudar a la meva àvia i al meu avi." "Agafaré el metro?? o un taxi." Els transports alternatius, com l'autobús, han notat de retruc l'efecte de la vaga. Molts usuaris han seguit les recomanacions d'utilitzar-los, però no s'han estalviat molèsties. "A mi me ha fastidiado bastante porque podría estar llegando a mi casa y tengo que esperar el autobús que no sé donde me va a dejar." "Me he tenido que hacer una prueba y he llegado 20 minutos tarde por culpa de la huelga del metro." Cinc hores més tard, final de la vaga i reobertura d'accessos. La normalitat, però, s'ha fet esperar encara, un fet que ha sorprès més d'un que confiava que a les tres tot hauria acabat. "Jo ara he baixat a fer el trasbord a la línia vermella i segueix estant igual. Són 10 minuts. De fet acabo de sortir a fumar." "La conductora acaba de decir que vendría vacío y no viene vacío." Al marge de les dificultats per moure's, la jornada de vaga s'ha tancat sense incidents.

Matí de dimarts complicat per a la mobilitat. Entre les 10 i les 15 h s’ha convocat una vaga parcial al metro, i durant aquest període només han circulat el 20 % dels trens. Un servei insuficient, segons l’empresa, que s’havia ja plantejat a primera hora tancar estacions o fins i tot suspendre el servei en cas de col·lapse. Per evitar aglomeracions, TMB ha recomanat, en tot cas, utilitzar transports alternatius.

Sempre segons TMB, l’aturada parcial al suburbà no ha registrat incidències. L’empresa ha informat que la retirada de trens s’ha de fet de manera esglaonada a partir de les 10 i fins a les 11 h les freqüències s’han anat ajustant a l’oferta dictada pels serveis mínims, del 20%, equivalent a intervals de 20 minuts o més en la majoria de línies.

En les hores prèvies a l’inici de la vaga també hi ha hagut normalitat absoluta dins les estacions. Per megafonia i en els panells lluminosos s’ha estat informant de l’aturada parcial de cinc hores i també que TMB limitaria els accessos a partir de les 9.30 h. S’ha demanat, sobretot, optar per algun tipus de transport alternatiu mentre hi hagi serveis mínims. Segons el sindicat CCOO, entre les 10 i les 15 h només han circulat per la xarxa de metro 23 combois: quatre a l’L1, tres a l’L2, quatre a l’L3, tres a l’L4, tres a l’L5, dos a l’L9, un a l’L10 i un més a l’L11.

Per evitar que s’aculés massa gent a les andanes (durant la franja de 10 a 15 h, sol haver-hi unes 340.000 entrades al suburbà), no es descartava tancar algunes estacions o suspendre el funcionament d’algunes línies, cosa que finalment no ha passat. De fet, TMB ha insistit a dir als usuaris que mentre durés la vaga no es podria donar el servei adequat i per això han preparat aquestes mesures dissuasives. També s’ha reduït el nombre de màquines validadores, i això ha provocat les primeres cues. A quarts d’onze del matí, ja no es podia accedir, per exemple, a un dels accessos d’Urquinaona, i dues hores més tard eren una quarantena el total de boques tancades.

A les 15 h, s’ha reprès el servei tot i que les freqüències s’han vist alterades fins a les 16.30 h. TMB ha xifrat el seguiment de l’aturada en un 65 %, però des de la secció sindical de la UGT han considerat la vada “un èxit” i calculen que l’han secundat el 90 % dels treballadors.

Aquesta vaga està convocada pel Comitè d’Empresa en no haver arribat a cap acord en les negociacions -fins a 17, segons els representants dels treballadors- per al nou conveni col·lectiu. TMB defensa que hi ha una voluntat ferma d’acostar posicions, i lamenta que la convocatòria de la vaga i l’anunci de mobilitzacions posteriors hagi interromput “sense raons objectives” el desenvolupament de la negociació. En canvi els sindicats asseguren que des que a l’octubre es va obrir la taula negociadora, l’empresa no ha cedit a cap de les demandes dels treballadors.

Tot i això, en una entrevista a Barcelona FM, el secretari general de la secció sindical de la UGT, Carlos González, s’ha mostrat optimista perquè s’obri la via del diàleg amb TMB i “finalment no s’hagin de fer” les vagues de 24 hores convocades pel Mobile World Congress.