Els vehicles privats que estiguin matriculats a Catalunya hauran de pagar un nou impost en funció del volum de partícules de diòxid de carboni (CO2) que emetin a l’atmosfera. Aquesta és una de les mesures que formen part de l’avantprojecte de llei del canvi climàtic, que el govern català ha aprovat en el consell executiu d’aquest dimarts, i que ara s’haurà de sotmetre a debat al Parlament abans de l’aprovació definitiva.

El nou impost es començarà a aplicar a partir de 2018 als cotxes i furgonetes que emetin més de 160 grams de CO2 per quilòmetre, i que hauran de pagar a partir de 25 euros l’any. Per als que emetin 200 grams o més per quilòmetre, que són els més contaminants, el preu pujarà a partir dels 56 euros. Entre el 2019 i el 2020 s’anirà ampliant a altres grups de vehicles, primer als que emetin entre 140 i 160 g/km i finalment als que emetin entre 120 i 140 g/km, que només hauran de pagar entre un i 11 euros. Els vehicles que emetin menys de 120 grams per quilòmetre, i els que corresponguin a persones amb mobilitat reduïda, ambulàncies, i cotxes oficials o diplomàtics en quedaran exempts.

El govern català preveu que quan la llei s’apliqui de manera plena, l’any 2020, servirà per recaptar al voltant de 75 milions d’euros. Uns diners que s’utilitzaran per finançar les polítiques de lluita contra el canvi climàtic. Tot i això, segons ha dit el conseller Josep Rull, l’objectiu és “que acabi desapareixent” a llarg termini, a mesura que els conductors optin per renovar els seus vehicles per uns altres de menys contaminants, que ja no estaran sotmesos a l’impost. La nova llei de canvi climàtic respon a la directiva europea que obliga a reduir les emissions en un 25 % de cara a 2020, i en un 80 % per a 2050.

La mesura de la Generalitat arriba l’endemà que l’Autoritat Metropolitana de Barcelona, l’AMB, anunciés la intenció de restringir la circulació dels vehicles més contaminants també a partir de 2018. En aquest cas, la proposta és prohibir la circulació dels vehicles fabricats en data anterior a l’any 1996, que són els que més contaminen.

El Centre d’Investigació d’Epidemiologia Ambiental, el CREAL, diu que la llei del govern català és un primer pas que pot ajudar a conscienciar la població de la importància de conduir vehicles poc contaminants, però afegeix que per si sola no servirà de res.”És una mesura que ha d’estar acompanyada d’altres polítiques intersectorials que puguin ajudar a que la gent pugui substituir l’ús del cotxe per altres transports”, explica David Rojas, investigador del CREAL.

Pel RACC, la mesura és positivia ja que cal, diuen, rejovenir el parc automobilístic català. “La crisi ha fet molt de mal en aquest sentit”, explica Lluís Puerto, gerent tècnic del RACC. “Durant aquests anys molta gent s’ho ha pensat dues vegades a l’hora de renovar el vehicle i això ha fet que s’anés allargant l’edat mitjana del parc automobilístic que ara se situa sobre els 11 anys”, afegeix.