Tots els vehicles que ara tenen més de 20 anys podrien deixar de circular a l'àrea metropolitana de Barcelona el 2018. És l'objectiu que s'ha marcat l'AMB per aconseguir reduir els nivells de contaminació. Una restricció que podria ser encara més gran en cas dels vehicles dièsel, més perjudicials per al medi ambient, i que a mesura que vagin passant els anys seria cada cop més estricta. La proposta es justifica en part amb l'increment d'un 4,7 % el passat 2015 dels desplaçaments en vehicle privat a l'àrea metropolitana. Això, diu l'AMB, els obliga a actuar. ANTONI POVEDA, vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB "Això no té volta enrere. És el moment de prendre decisions, de ser valents i de tirar endavant amb un consens de tota la societat perquè aquest no és un tema dels uns com els altres. Aquí estem parlant de la salut de tothom." Molts conductors veuen amb recel la mesura. Sobretot, no cal dir-ho, els que tenen un cotxe antic. "No podria entrar a Barcelona amb el cotxe. I on jo visc no hi ha transport. No pots venir a Barcelona si no vens en cotxe". "Tots els que no podem canviar el cotxe ens hem de fotre i venir en transport públic." "Bloquejar els turismes que poden entrar i no em sembla atemptar contra la persona." Segons l'Àrea Metropolitana de Barcelona, les restriccions que plantegen són necessàries per millorar la qualitat de l'aire que respirem. L'AMB diu que han crescut els problemes respiratoris entre la població i que ja són una de les principals causes de les visites d'urgències. Per la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, la restricció que es planteja seria un primer pas, lluny, però, del que caldria fer realment per reduir la contaminació. MARIA GARCÍA, Plataforma per la Qualitat de l'Aire "No hi ha cap política de qualitat de l'aire que tingui èxit si no es redueix el trànsit i en el cas de la ciutat de Barcelona seria necessari un 50%". L'AMB també planteja restringir encara més els cotxes que podran accedir a la zona delimitada per les rondes, és a dir a Barcelona i municipis com l'Hospitalet o Sant Adrià. Aquí l'antiguitat límit dels vehicles que hi vulguin entrar podria estar per sota dels 20 anys.

Per l’Àrea Metropolitana de Barcelona és el moment de prendre decisions valentes i prioritzar la salut pública per sobre de la contaminació. Per això està estudiant prohibir la circulació de vehicles de més de 20 anys, tant dièsel com gasolina, en tot l’entorn metropolità, i progressivament, anar incrementant les restriccions per reduir les emissions. La proposta encara s’està treballant i en els propers dies es presentarà al Consell Municipal contra la Contaminació Atmosfèrica -òrgan creat el passat més de desembre per millorar la qualitat de l’aire- que l’haurà de validar.

El vicepresident de mobilitat i transport de l’AMB, Antoni Poveda, ha explicat que més del 25% de la contaminació atmosfèria la provoquen els vehicles privats, i que la primera causa d’atenció a les urgències dels centres mèdics són les malalties respiratòries, relacionades amb la mala qualitat de l’aire.

Per això el vicepresident de l’AMB ha dit que s’estudiaran propostes especialment restrictives pels vehicles dièsel, altament contaminants, i en zones com les rondes i al voltant de centres educatius i hospitals. A aquest paquet de mesures s’hi sumaria també la renovació del parc de taxis i autobusos més contaminants i la potenciació dels motors híbrids i elèctrics.

Mesures episòdiques

De la seva banda, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament i presidenta de l’AMB, Mercedes Vidal, ha avançat que el consistori també estudia mesures de limitació de la mobilitat privada de vehicles a motor, com les que s’han aplicat a Madrid, en episodis d’alta contaminació. Vidal creu que “calen mesures valentes” per fomentar el transport públic.

Més ús del transport públic

Aquest dilluns, l’AMB ha donat a conèixer les dades dels viatges amb transport públic, que han crescut un 2,5 %, amb 655 milions de trajectes. El metro ha estat el sistema més utilitzat i ha donat servei a 385 milions d’usuaris, el que representa un increment interanual del 2,5 %, mentre que els busos de TMB han transportat gairebé 188 milions de passatgers, un 1,9 % més. Tanmateix, les dades de l’AMB mostren que l’ús del vehicle privat a l’àrea metropolitana també ha crescut un 4,7 %.

La Plataforma per la Qualitat de l’Aire creu que la mesura es queda curta

Per la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, la mesura que planteja l’AMB és una bona notícia tot i que asseguren caldria anar molt més enllà per aconseguir reduir la contaminació a Barcelona i l’àrea metropolitana. Segons la pataforma, el 80% de la contaminació de l’aire es deu a les emissions dels vehicles. Segons els seus càlculs, caldria reduir un 50 % la densitat de la circulació de Barcelona per aconseguir que la pol·lució baixi a nivells raonables.