Fa 12 anys que el tramvia va tornar a circular per Barcelona després de més de 30 anys d'haver desaparegut. Primer es va posar en marxa el Trambaix, que connecta la ciutat amb el Baix Llobregat, i després el Trambesòs, situat a l'altre extrem de la ciutat i que va fins a Sant Adrià i Badalona. Ja de bon començament, se'n va detectar el principal inconvenient: que les línies estaven separades i van sorgir moltes veus que reclamaven unir-les, com aquesta manifestació convocada el 2005. La qüestió, però, era per on s'havien de connectar. Hi havia diverses propostes i solucions i la controvèrsia va anar creixent. Tot plegat, va dur, el maig de 2010, l'Ajuntament de Jordi Hereu a convocar una consulta ciutadana. De les tres opcions plantejades, va guanyar la que deixava la Diagonal tal com estava, en contra del que defensava el govern. Els resultats van portar els partits que llavors estaven a l'oposició, sobretot Convergència i Unió, a interpretar que els ciutadans no volien que el tramvia s'unís per la Diagonal, un punt de vista que Xavier Trias ha defensat fins avui. A banda de paralitzar qualsevol projecte de reforma, la polèmica que va envoltar la consulta va ser un dels motius que van portar els socialistes a perdre les eleccions de l'any següent. La polèmica consulta, però, no va posar punt final al debat sobre la unió dels tramvies. El tema continua encara sobre la taula i a banda d'enfrontar grups polítics també ha fet posicionar les entitats i associacions més diverses de la ciutat.

Després d’anys d’obres i debats sobre el traçat, la configuració final del tramvia va quedar dibuixada en dues parts: tres línies que connecten Barcelona amb el Baix Llobregat i tres més, a l’altre extrem de la ciutat, que van fins a Sant Adrià i Badalona. Les veus que reclamaven unir-les ja van començar a sentir-se el 2005, quan encara no estaven enllestides totes les línies. El debat es va centrar en com s’havien de connectar.

Les diverses propostes per unir el Trambaix i el Trambesòs i la controvèrsia generada van fer que, el maig de 2010, l’Ajuntament de Jordi Hereu convoqués una consulta ciutadana. Sobre la taula hi havia tres opcions, dues que apostaven per connectar-los per la Diagonal i una que apostava per no fer-hi cap mena d’obra. En contra del que defensava el govern, va guanyar la que deixava de banda la unió del tramvia.

La consulta, però, no va servir per posar punt final al debat sobre la unió. El tema continua encara sobre la taula i a banda d’enfrontar grups polítics també ha fet posicionar les entitats i associacions més diverses de la ciutat.