ADA COLAU, alcaldessa de Barcelona "Cuando más miedo he pasado ha sido cuando me he sentido amenzada como mujer. En concreto, caminando sola por la calle de noche. Y para explicar esto en positivo les quería explicar una de las varias agresiones que he sufrido como mujer en esta ciudad, una de ellas, pasé muchísimo miedo en una calle del centro de Barcelona. Me dirigía a casa, sola, no había nadie en la calle. De repente un hombre muy alto se paró delante mío y empezó a hacerme comentarios más que insunúantes, agressivos, muy amenzante, claramente tenía intenciones de agredirme. Yo además como mujer muy precaria en ese momento llevaba móvil pero sin saldo porque si hablamos de violencia machista debemos de hablar de la aplicada a mujeres pobres. Tampoco podía llamar, estaba acorralada. No sabía si empezar a correr pero ese hombre podría cogerme porque era más fuerte y rápido. En ese momento apareció un chico joven cantando sobre un monopatín. Entonces para mí la imagen de la seguridad en esta ciudad es un chico joven sobre un monopatín. Porque fue el hallazgo más feliz de mi vida seguramente, o uno de los más felices. Paré al chico del monopatín, le expliqué la situación en la que me encontraba. Se quedó hablando conmigo, me acompañó hasta la puerta de casa y el otro hombre se fue. Esto para decir que la recuperación del espacio público, la vida colectiva alegre en el espacio público es de las mejores garantías de seguridad."

“Quan més por he passat en aquesta ciutat és quan m’he sentit amenaçada com a dona.” Així ha començat a explicar Ada Colau aquest episodi d’inseguretat de la seva vida en el marc del Fòrum Espanyol per a la Prevenció i la Seguretat Urbana (FEPSU), unes jornades que se celebraran fins divendres al CCCB. Colau ha narrat que un dia de nit passejant sola pel centre de la ciutat, un home la va aturar i la va amenaçar fent comentaris “insinuants i agressius”. L’alcaldessa també ha afegit que portava un telèfon mòbil però sense saldo.

D’aquesta manera també ha volgut remarcar que la violència vers les dones es fa sobretot a dones “pobres”. En el moment que se sentia més acorralada, va aparèixer un jove “cantant amb monopatí”, un fet que l’edil defineix com “una de les millors troballes” de la seva vida. El noi la va acompanyar a casa i el presumpte agressor va marxar. Amb aquest relat, Colau ha argumentat que la recuperació de l’espai públic i de la vida que s’hi generi són les millors garanties per a la seguretat urbana.

Prevenció per lluitar contra el gihadisme

L’alcaldessa barcelonina ha inaugurat aquestes jornades juntament amb Núria Marín, alcaldessa de l’Hospitalet de Llobregat i presidenta d’aquest fòrum de prevenció. Colau també s’ha referit als nous reptes que es plantegen en la matèria com, per exemple, fer front a l’amenaça gihadista. En aquest sentit ha remarcat que des de l’àmbit municipal s’ha de treballar la prevenció en barris més pobres i exclosos socialment ja que en aquests indrets és on pot hi haver col·lectius susceptibles de radicalitzar-se. “La segregació urbana, les desigualtat i la falta d’expectatives dels joves poden ser el ferment per al gihadisme”, ha afegit.