La majoria acumulen anys d'estudi dedicats a la música i el cant. El concurs Francesc Viñas pot ser un trampolí definitiu per impulsar la seva carrera, però la competència és màxima: 568 participants. Entre els intèrprets n'hi ha que tenen experiència en altres certàmens o ja han fet les primeres passes professionals, però també hi ha qui s'estrena. Amb només 19 anys, aquest baríton coreà participa per primer cop en una competició. SEUNG HOON BAEK, baríton coreà "Estic molt nerviós perquè hi ha molts concursants i la majoria són més grans que jo, o sigui que estic molt nerviós." MONTSERRAT MALDONADO, soprano paraguaia "Siempre, cuando uno ve tantos cantantes, a uno le entra el fantasma del miedo. Pero en este momento de mi carrera me siento más determinada en lo que quiero: salir a disfrutar". Aquestes són les audicions preliminars, però per arribar a la final cal que superin dues fases eliminatòries més. SEBASTIÀ PERIS, baríton espanyol "A veure el jurat què decideix. Òbviament és complicat, perquè en 10 minuts com a màxim que tens que et puguin analitzar 10 o 12 anys de carrera és una cosa que, si no has dormit bé o t'has refredat... però bé, els concursos són així." IGNASI BORRELL, organització Francesc Viñas "Al jurat hi ha els directors artístics, els de càsting, que són veritablement després els si els agrades et contracten als principals teatres. Això és com fer una audició als millors teatres del món: el Metropolitan, de Madrid, de Barcelona..." Entre els participants hi ha cantants de 60 nacionalitats, però un any més els coreans són la nacionalitat majoritària.

Les audicions preliminars a Barcelona s’han fet durant tres dies al Conservatori del Liceu. Prèviament també s’han fet a altres teatres de prestigi com el Metropolitan Opera House de Nova York, el Bolshoi Theatre of Russia, l’Opéra Nacional de París, o el National Centre of the Performings Arts of China a la ciutat xinesa de Pequín, que és una de les novetats d’aquest any. És una prova més de la projecció i el prestigi internacional d’aquest certamen.

Per això en aquesta edició, novament hi hagut una allau de participants que confien que aquesta competició els ajudi a iniciar una carrera internacional. Els cantants que hi participen tenen entre 18 i 35 anys. Alguns s’estrenen, però molts ja tenen experiència en concursos similars i n’hi ha que ja han fet les primeres passes professionals als escenaris.

Els cantants tenen un màxim de 10 minuts per interpretar una ària, convèncer el jurat per passar a la fase eliminatòria següent, que tindrà lloc durant la setmana propera. Com explica un dels responsables de l’organització del Francesc Viñas, Ignasi Borrell, per a aquests joves és “una oportunitat única” perquè entre els membres del jurat hi ha els directors artístics dels principals teatres del món.

El perfil dels aspirants

Els concursants són conscients que s’hi juguen molt i els nervis es palpen als camerinos. El Seung Hoon Baek és un baríton coreà que amb només dinou anys participa per primer cop en un concurs de cant. Durant l’espera no pot evitar mossegar-se les ungles i reconeix que “està molt nerviós perquè la resta de participants tenen més experiència”.

La Montserrat Maldonado, una soprano nascuda al Paraguai, està finalitzant la seva formació a Buenos Aires. Amb 33 anys ja ha trepitjat diversos escenaris, no és la seva primera competició i se sent “més segura i determinada que mai per assolir la seva carrera professional”. Però també reconeix que “quan escoltes la resta d’aspirants, és inevitable que reaparegui el fantasma de la por”.

El secret, segons ella, és el fet de sortir a l’escenari a gaudir. Per a l’audició preliminar, ha triat cantar ‘Es gibt ein Reich’ de l’òpera ‘Ariadne auf Naxos’ de Strauss. Recorda que Montserrat Caballé va interpretar Salomé i confia fer-li un bon homenatge.

La tradició operística a Corea

Entre els participants hi ha una aclaparadora presència de coreans. Un fenomen que no és nou, i que confirma l’interès i la tradició creixent d’aquest país asiàtic per l’òpera. En total s’hi han inscrit més de 160 aspirants de Corea, molt per sobre de la trentena d’espanyols.

Entre els aspirants d’aquí hi ha el Sebastià Peris, un valencià que va fer l’audició preliminar aquest dijous i que tan bon punt va baixar de l’escenari va agafar el tren cap a València perquè en unes hores tenia una funció de ‘Samson et Dalila’ al Teatre de les Arts.

Després d’interpretar davant del jurat ‘Why do the nations’ d”El Messias’ de Haendel, Peris va dir que et jugues 12 anys de carrera en 10 minuts. Segons aquest baríton, és una “prova complicada perquè és una mica freda, sense vestuari, com un recital en què el jurat t’està examinant”.

El concert inaugural

Com ja és habitual, el tret de sortida oficial al certamen el dóna l’acte al Saló de Cent de l’Ajuntament. L’encarregat d’inaugurar-lo ha estat el tercer tinent d’alcalde, Jaume Asens, que ha destacat la importància d’acostar la música clàssica al gran públic. “Hem d’acostar l’òpera al carrer i el carrer s’ha d’acostar a l’òpera”, ha sentenciat.

Posteriorment, la mezzosoprano Teresa Berganza ha recordat la seva trajectòria en el món del cant en el pregó inaugural d’aquesta 53a edició. Finalment, el baix baríton Simon Estes i el pianista Eduard Kiprsky han ofert un recital d’àries d’òpera de Verdi, musicals americans i cançons espirituals negres.