Urgència, consens i ambició són tres reclams que fan els col·legis professionals per encarar la construcció de l’estació intermodel de la Sagrera. Amb el manifest signat exigeixen el compliment dels compromisos i denuncien la manca de voluntat política. Amb el ritme d’inversió actual, afegeixen, creuen que no serà possible complir amb el calendari establert. L’últim termini fixava el 2020 com a data de finalització. La preocupació no és només per les dates, sinó també pel model. Per això reivindiquen el lideratge de la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, que integra l’Ajuntament i la Generalitat, i que suposadament n’ha quedat al marge.

Pel Col·legi d’Arquitectes i el seu degà, Lluís Comerón, el procediment de licitació que ha fet Adif “pel seu compte” no garanteix tampoc la qualitat de l’estació ni del servei que ha d’oferir. I tot i que no volen entrar en qüestions polítiques, els signants -economistes, enginyers de camins, enginyers industrials i arquitectes- consideren que les circumstàncies actuals no afavoreixen una bona entesa entre les parts implicades.

El projecte inicial convertia la Sagrera en un nus on conflueixen l’alta velocitat, Rodalies, el metro i els autobusos. El Col·legi d’Arquitectes de Catalunya ja va impugnar la licitació de les obres a l’octubre i va demanar la convocatòria d’un concurs d’idees. Uns dies després, la justícia va admetre a tràmit la impugnació i Adif va suspendre cautelarment la licitació. L’alcaldessa, Ada Colau, també s’havia mostrat “sorpresa” quan el Govern espanyol va licitar el projecte i va reclamar diàleg.