Els ciclistes se les empesquen avui per passar entre els cotxes al transitat carrer de Fontanella. "Es muy peligroso pasar aquí entre los coches, a menudo van muy rápido." L'Ajuntament ho vol arreglar amb un nou carril bici per l'eix de Pelai, plaça Catalunya, Fontanella i Trafalgar, és a dir, la ronda que voreja per dalt tot Ciutat Vella. Aquesta és només una del centenar d'actuacions que el govern ha dissenyat per passar dels 116 quilòmetres de carril bici actual, a més de 300 en els propers tres anys, amb una inversió de 32 milions d'euros. També se senyalitzaran com a vies d'itinerari pedalables, una vintena de carrers. És el cas de la via Laietana, on no es farà un carril específic, però les bicicletes hi podran circular en igualtat de condicions que els cotxes. El pla del consistori també vol donar continuïtat a carrils bici ara tallats, com el del carrer de la Marina. En la majoria de casos, els nous carrils es faran a la calçada i separats dels cotxes. El vehicle privat perdrà, per tant, espai en detriment de la bicicleta. MERCEDES VIDAL, regidora de Mobilitat "És el mode de transport que ara mateix està creixent més. Amb aquesta actuació encara li donem més velocitat de creiexement i això va en detriment de l'espai urbà, però hi haurà una redistribució cap als modes de transport més sostenibles." A més a més, s'han previst actuacions de millora en carrils bici ja existents, com el de la Gran Via, que es mantindrà, però, damunt de la vorera. L'Ajuntament vol ampliar també els aparcaments de bicicletes. Entre aquest any i el que ve se n'instal·laran un miler de nous, preferiblement a la calçada per alliberar espai a les voreres.

L’ampliació de la xarxa de carrils bici s’inscriu en el canvi de model de mobilitat que vol impulsar l’Ajuntament i que promou l’ús del transport públic i de la bicicleta en detriment dels vehicles privats motoritzats. De fet, com ha assegurat la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, la bicicleta és el “mode de transport que ara mateix està creixent més”.

La voluntat és que d’aquí a dos anys els desplaçaments en bicicleta hagin augmentat un 67 %. Per ajudar-hi, el disseny de la nova xarxa, que passarà dels 116 als 308 km, buscarà que la majoria de ciutadans tinguin un carril bici a menys de 300 metres de casa. Des del consistori asseguren que és una estratègia “ambiciosa” però “realista”.

Nous carrils i connexions entre els existents

Un dels nous carrils que es preveuen de cara a 2018 és el que vorejarà Ciutat Vella i que passarà, entre d’altres, pels carrers de Pelai i de Fontanella. Al centre de la ciutat també es vol adaptar la via Laietana perquè deixi de ser exclusiva per a vehicles motoritzats i es converteixi en un itinerari per a bici, encara que sense carril específic.

El pla també preveu donar continuïtat a diversos carrils bici que actualment queden tallats. És el cas del del carrer de la Marina, que s’interromp a l’altura de l’avinguda Diagonal i que aquest any s’allargarà fins a la travessera de Gràcia.

Els nous carrils, a la calçada

El projecte preveu prop de 130 actuacions a diferents vies i carrers de la ciutat. La gran majoria es faran a la calçada, amb carrils segregats del trànsit rodat que garanteixin una correcta convivència entre els diferents mitjans de transport i també amb els vianants. D’altra banda, també s’ampliaran els espais on bicis i vianants tinguin prioritat, com al nucli antic antic o les zones 30.

Més carrils i més aparcaments

L’ampliació de carrils bici anirà acompanyada de l’augment de places d’aparcament. Es vol arribar a les 30.000 places en superfície i crear noves places als aparcaments soterrats, així com apostar per altres models d’aparcaments segurs.

Paral·lelament, el govern també treballa en una millora del servei de Bicing, en l’elaboració d’un manual que unifiqui els criteris de creació de carrils bici a la ciutat i en una campanya per donar a conèixer l’ordenança de circulació de vianants i vehicles.