És una de les arteries principals del centre de la ciutat i avui ha ofert una imatge ben diferent a la que ens té acostumats. Ni rastre de cotxes. Només hi han circulat autobusos. El fum dels tubs d'escapament ha desaparegut com a mínim, en un carrer a tots els districtes. Al Poblenou el tall s'ha fet extensiu a tota una illa limitada i els veïns han pogut dir quins són els problemes de mobilitat al barri, a banda de les múltiples activitats per als més petits. A Gran de Gràcia, mostra d'art al carrer. I Sants-Montjuïc, en canvi, ha estat l'espai per a l'esport i els joves amb força afluència. ANDREU MEIXIDE, dinamitzador "Ha anat força bé la veritat. La gent s'ha sorprès força que hi hagués activitats a cada districte, a cada barri hi havia un carrer amb activitats i la gent ho ha agraït." Una de les propostes que més mirades ha atret al llarg de la jornada és aquesta, que es diu 'Aparcats!' A cada districte s'ha col·locat un cotxe tallant un carrer. Aquests vehicles s'han convertit en l'escenari d'una intervenció artística. El govern municipal ha aprofitat la jornada per recordar que la contaminació és un problema creixent. ADA COLAU, alcaldessa de Barcelona "A l'AMB hi ha hagut 3.500 morts vinculades a la contaminació aposta seriosa i creible per buscar solucions concretes: transport public carrils bici xarxa ortogonal i pacificar carrers de la ciutat". A la Diagonal s'hi ha fet el tall de ciutat. Aquest ha estat l'eix més divulgatiu del Dia Sense Cotxes. Un missatge que ha calat entre els qui han estat els absoluts protagonistes: ciclistes, corredors i vianants. "Aixó més dies l'any, ja no dic cada dia perquè seria impossible però repetir-ho un cop al mes, per nens per deixar jugar un ratet al carrer com es podia fer fa tants anys." "La gent gaudeix del carrer, perquè el carrer per al vianant s'ha acabat, són els cotxes." "Ara es nota el tros que esta tallat és més divertit vas més tranquil." A l'altra cara de la moneda els conductors que han circulat molt més lentament. "Ningú no deixarà de treure el cotxe quan ja hi ets fora et trobes amb això i el trajecte que faries en un minut el fas en deu. Perds temps et fots de mala llet contamines el doble i gastes benzina." "El que han provocat avui és un autèntic caos i que el servei públic estigui perjudicant al ciutadà de Barcelona que també es el que camina o fa servir el transport públic o jo que sóc taxista." La clau per moure's avui per la ciutat, sense perdre els papers, ha estat el transport públic. Encara que 23 línies s'han vist obligades a canviar el seu recorregut. El metro també ha funcionat amb normalitat.

La Setmana de la Mobilitat inaugurada amb la bicicletada de diumenge passat ha arribat aquest dissabte al punt àlgid amb el tancament a la circulació del tram central de la Diagonal, entre el passeig de Gràcia i el de Sant Joan, i d’una zona o carrer en cadascun dels 10 districtes de la ciutat. En total, 9,5 quilòmetres de carrers lliures de vehicles, on les entitats de cada barri han aprofitat per dinamitzar fins a un centenar d’activitats ben diverses.

Els talls de trànsit afectaven 23 línies d’autobús, que durant tot el dia han vist modificat el seu recorregut. A la Diagonal els autobusos han circulat amb normalitat, passant pels laterals, que també han restat oberts al trànsit de vehicles privats.

Es calcula que normalment, en un dia no feiner com avui, passen per aquest tram de l’avinguda, entre el passeig de Gràcia i el passeig de Sant Joan, uns 18.200 vehicles. Avui alguns es deuen haver quedat a casa i també n’hi ha que s’han desviat per altres carrers de l’Eixample, però això no ha evitat que en aquests carrils laterals de la Diagonal s’hagin registrat les retencions més importants del Dia sense Cotxes.

A l’espai alliberat de trànsit a la calçada central de la Diagonal, s’hi han fet activitats relacionades amb la seguretat vial, el transport sostenible i la contaminació, com ara un circuit de bicicletes elèctriques, un parc d’educació viària, una visita a un autobús o un camp de futbol de gespa artificial. També hi ha hagut lloc per a intervencions artístiques com aquesta, a càrrec del grup de dansa Les Filles Föllen:

Una de les propostes que més mirades ha atret al llarg de la jornada és aquesta, que es diu ‘Aparcats!’. A cada districte s’ha col·locat un cotxe tallant un carrer. Aquests vehicles s’han convertit en l’escenari d’una intervenció artística.

Arreu de la ciutat, en tots els trams dels carrers tallats, s’ha prohibit l’aparcament de vehicles.

Un tall de trànsit a cada districte

A Ciutat Vella s’ha tancat la via Laietana entre la Catedral i Correus. En aquest tram de 600 metres s’ha habilitat una àrea de descans i pícnic amb taules i bancs per menjar, un taller de reciclatge, actuacions musicals i jocs infantils, entre altres propostes.

En principi, estava previst que els busos hi circulessin tant de pujada com de baixada, però durant bona part del matí no ho han fet perquè hi havia força gent caminant-hi.

El tall de l’Eixample ha estat mínim: només afectava el carrer del Comte Borrell entre els de Tamarit i Manso, és a dir, el cantó Llobregat del Mercat de Sant Antoni en obres. Aquí s’ha programat una cercavila, tallers de dibuix i jocs gegants de fusta. Quan es va presentar el Dia sense Cotxes, al setembre, el districte de l’Eixample va preveure tallar el carrer del Consell de Cent des del Parc de Joan Miró fins al del Comte Borrell, però finalment el tall ha estat força més modest. Es desviava, això sí, la línia 120 d’autobusos.

El carrer del Consell de Cent sí que s’ha tallat a Hostafrancs (Sants-Montjuïc), des de Tarragona fins a Creu Coberta. A l’altra banda d’aquest eix comercial, aquest dissabte tampoc no es podia circular pel carrer del Moianès fins a la carretera de la Bordeta. S’hi han fet sobretot activitats per a la canalla i també ha quedat afectada la línia 115 del bus de barri.

A les Corts, en el límit amb el districte anterior, s’ha tallat l’avinguda de Madrid entre el carrer de Galileu i el carrer de Guitard. S’hi feien activitats esportives, tallers i xocolatada, alhora que s’aprofitava per inaugurar la remodelació de la plaça del Centre. Entre les activitats que s’hi han fet, intervencions artístiques com aquesta, en què s’ha congelat simbòlicament un cotxe.

A Sarrià – Sant Gervasi no es podia circular pel carrer de Sant Gervasi de Cassoles, entre la ronda del General Mitre i la plaça de la Bonanova. Al voltant del Mercat de Sant Gervasi, que avui resta obert fins a la mitjanit, s’han organitzat activitats per a la canalla.

Els dos principals eixos viaris de la Vila de Gràcia han estat avui tancats a la circulació: el carrer Gran de Gràcia, des del pla de Nicolàs Salmeron fins al carrer de Nil Fabra, poc abans de Lesseps. Al llarg del carrer es feia la Mostra de Comerç artesà, activitats esportives i musicals i tallers infantils. Els cotxes tampoc no han pogut travessar la vila per la travessera de Gràcia, que estava tallada des de de la plaça de Gal·la Placídia fins al carrer de Sardenya. Aquí es feia la Festa de l’Esport, activitats infantils i una part de la Mostra de Comerç, a més de l’actuació de l’Orfeó Gracienc. Tot plegat, 2,5 quilòmetres de carrers sense cotxes (el tall més important de tota la ciutat avui), que han afectat la circulació de diverses línies de bus.

Un altre tall de trànsit important ha estat el del passeig de Maragall, entre l’avinguda de Borbó i el carrer del Tajo (1,3 km), en el límit entre els districtes d’Horta -Guinardó i Nou Barris. L’Associació de Veïns de la Font d’en Fargues hi ha organitzat una bicicletada i l’Associació d’Alumnes del Ferran Tallada, un espai de lectura i dinamització.

El tall de Nou Barris c0nsistia a no circular pel passeig de Verdum entre la plaça de las Madres de la Plaza de Mayo i la plaça de Llucmajor. És un tram curt (370 metres) dins del qual s’han concentrat al llarg del dia un munt d’activitats: rocòdrom, espais de lectura, un circuit de “handbike”, un tallar de sensibilització sobre la discapacitat motriu…

A Sant Andreu, s’ha tallat el carrer Gran entre el carrer de Malats i la rambla de l’Onze de Setembre. Entre d’altres, s’hi fa un taller de patinatge i un entrenament obert de castells.

Al Poblenou, s’ha tallat al trànsit tota l’àrea delimitada pels carrers de la Llacuna, Bilbao, Tànger i Pallars. Aquesta superilla per a vianants ha acollit al llarg del dia un circuit de bicicleta adaptada, una classe oberta de swing, una exhibició de dansa infantil i un cercavila de tabalers, entre moltes altres activitats.

Dotze anys després

Barcelona no celebrava el Dia sense Cotxes des de 2003. Després de molts anys fent-ho, quasi sempre en dies feiners, el seguiment va anar minvant i en aquella ocasió només es va aconseguir reduir el trànsit en un 3 %. Fins i tot el llavors alcalde, Joan Clos, va anar a una entrevista a Catalunya Ràdio en cotxe. L’any següent es va decidir substituir el Dia sense Cotxes per la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, que no ha deixat de celebrar-se a la ciutat comtal, amb més o menys èxit.

La celebració del Dia sense Cotxes es va estendre per diversos països europeus durant els anys 80 i 90, promoguda sobretot per les entitats ciclistes i ecologistes. L’any 2000, la Comunitat Europea la va adoptar com a pròpia i des de llavors es promou cada any el 22 de setembre. Enguany, el govern d’Ada Colau ha decidit recuperar el Dia sense Cotxes, com un dels actes centrals de la Setmana de la Mobilitat, però no es va fer al setembre perquè coincidia amb la Mercè i la campanya electoral del 27-S.

L’alcaldessa ha defensat avui la idoneïtat de la iniciativa per conscienciar la ciutadania de la necessitat de reduir l’ús del vehicle privat a la ciutat. “A l’àrea metropolitana hi ha ha 3.500 morts a l’any vinculades a la contaminació, així que cal una aposta seriosa i creïble per buscar solucions concretes: transport públic, carrils bici, xarxa ortogonal d’autobusos i pacificar el trànsit als carrers de la ciutat”, ha dit Colau. També ha explicat que, per l’experiència d’ocasions anteriors, està convençuda que “iniciatives com aquesta també afavoreixen el comerç de la ciutat, perquè conviden a la gent a sortir a passejar”.

Entre les 20.30 i les 21 h, els prop de 10 quilòmetres de carrers que avui han estat tallats s’han reobert al trànsit. Ha acabat, doncs, el Dia sense Cotxes de 2015 a la ciutat de Barcelona, amb un bon balanç pel que fa a les dades de contaminació i valoracions de tota mena per part de la ciutadania.