D'aquí a dues setmanes en Nicolàs i les seves germanes començaran nou curs en una nova escola i els tres mostren entusiasme. Però la tornada després de tres mesos de vacances no és fàcil. D'això en són ben conscients els pares, que ja treballen perquè s'adaptin a la rutina. JOAQUÍN QUINTANA "Estamos haciendo que se levanten a las 8 de la mañana. Entonces salen a dar un paseo por el parque de la Ciudadella y como el colegio está cerca, ellos ya se van preparando." Molts especialistes coincideixen que la majoria de nens no volen tornar a l'escola. Un fet que, diuen, ha augmentat en els últims anys i que atribueixen, en alguns casos, a una actitud negativa dels pares quan s'acaben les vacances. En els pitjors dels casos, aquests nens acaben patint també síndrome postvacacances. EVA GÁLVEZ, psicòloga infantojuvenil "Se manifiesta antes, la mayoría de veces, cuando vemos que se acerca el momento. Y depende de la gravedad tenemos niños irritables, que manifiestan problemas para comer, para dormir, detectamos muchos casos de falta de atención, que no atienden a las indicaciones." Experts com l'Eva insisteixen que cal recordar als petits les coses positives de començar nou curs i treballar perquè s'adaptin al canvi. "Volver a levantarse cada vez más pronto, para que no sea un shock realmente, acostarlos antes también, moderar todos estos juegos y actividades que pueden hacer en verano y después no podran, hacer que escriban, que hagan tareas, ponerles en contacto de neuvo con algunos compañeros..." En general, la síndrome postvacances dura una setmana però en casos més greus pot allargar-se més dies.

Eva Gàlvez, psicòloga infantojuvenil, assegura que la majoria de nens no volen tornar a l’escola i que, en gran part, es deu a l’actitud que els pares mostren quan ells han de tornar a la feina. “Els nens són una esponja i, quan senten comentaris dels adults sobre la dificultat de tornar a la rutina, estableixen certes creences i veuen el final de les vacances amb connotació negativa”, diu.

Per això, la psicòloga insisteix en la importància de mantenir una bona actitud davant dels més petits i de recordar-los que hi ha coses molt positives en tornar a l’escola, com, per exemple, retrobar-se amb els amics o conèixer-ne de nous. Per tal que el canvi afecti mínimament, es recomana entusiasmar-los per comprar nou material de l’escola, adoptar els nous horaris setmanes abans que comenci l’escola i moderar els jocs i les activitats que se solen fer a l’estiu, però que durant l’època escolar no són compatibles.

Les dificultats a l’hora de tornar a la rutina poden desembocar en una síndrome postvacances que, entre els més petits, es manifesta amb una actitud més irritable i, fins i tot, en problemes per menjar o per dormir.