Estem lluny de la mitjana europea quant a compres per Internet, però cada cop utilitzem més la xarxa per buscar informació abans de realitzar una compra, tot i que al final l'acabem fent a la botiga física. Un 91% dels catalans reconeixen haver navegat per recopilar informació sobre el producte que es vol adquirir. El motiu principal pel qual busquem i comparem és el preu. JORDI CRESPO, responsable de l'estudi de Hamilton Global "La crisi ha fet, des del punt de vista del màrqueting i el negoci, que el preu s'hagi convertit en una variable trasversal a tota la població." Ara bé. Tot i buscar la informació en línia, el 32% acaba comprant a la botiga física. A Catalunya el 51% de la població reconeix haver fet alguna compra per Internet en l'últim any. Una xifra que encara està molt lluny del 82% que registra el Regne Unit, però que supera el 42% de mitjana a Espanya. Segons l'informe encarregat per l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar i del Retail (Comertia) la qualitat i la salut del comerç català expliquen que aquí es compri més a la botiga física. Els compradors de Barcelona són més tradicionals que el comprador català en general. Entren molts factors com la salut del comerç, l'oferta que existeix a Barcelona ciutat. Els sectors més consolidats en compra a Internet són els viatges i la roba i productes exclusius. El repte per al comerç en línia, és atreure el 31% de la població que assegura que mai no ha fet cap compra a través de la xarxa.

La intenció de Comertia és conèixer “la penetració de la compra en línia a les llars catalanes”. Per això, l’estudi analitza tot el procés de la compra, des de l’origen de l’estímul de comprar, passant pel moment d’avaluació de l’oferta i l’elecció del producte, i acabant pel moment de la compra i el grau de satisfacció i de repetició dels consumidors. Pel que fa al procés de triar el producte i de buscar informació, Internet és una eina fonamental. Més de la meitat dels catalans, un 52%, reconeixen que l’utilitzen de forma habitual, especialment si han de triar un viatge (78,5%), un electrodomèstic (71,5%), roba exclusiva (68,3%) o fer reformes a la llar (65%). També és una eina clau a l’hora de comparar preus, un 64% reconeix que la utilitza habitualment amb aquesta finalitat. A l’hora de comprar, però, la cosa canvia una mica. Un terç dels que han buscat la informació a la xarxa reconeixen que acaben comprant a la botiga física. Per contra, l’estudi també revela que un 18% dels que s’informen a les botigues tradicionals acaben fent la compra a través d’Internet.

Internet, especialista en compres impulsives

Els “reis” de les compres a Internet són els viatges, la roba i els productes exclusius (com joies o rellotges), els electrodomèstics i el parament de la llar. El comprador en línia acostuma a ser més impulsiu. El 43% compra com a resposta a una informació que ha vist a Internet i no per una necessitat prèvia. En canvi, el comprador presencial, el de la botiga tradicional, és més racional. De fet, gairebé la meitat dels compradors dels establiments habituals, un 49%, reconeixen que compren com a resposta a una necessitat.

Un terç dels catalans no ha comprat mai a Internet

L’estudi de Comertia també revela que un 31% dels catalans encara no han fet mai una compra en línia i compren únicament i exclusivament a botigues tradicionals. Pel que als perfils, l’estudi conclou tres generacions diferenciades de compradors, els millenials (nascuts entre els anys 80 i 90), que compren més en xarxa i en centres comercials; la generació X (nascuts entre el 65 i el 80), que combinen les compres física i en línia; i els baby boomers (nascuts entre els anys 50 i 64), que fan compres per necessitat, a peu de carrer i sense buscar gaire informació prèvia.